3 SID.ir | اثربخشي آموزش ذهن آگاهي بر شادکامي دانش آموزان
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش ذهن آگاهي بر شادکامي دانش آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* واحد علوم و تحقیقات خراسان رضوی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور
 
چکیده: 

هدف: بررسي اثربخشي آموزش ذهن آگاهي بر شادکامي دانش آموزان دوره متوسطه ي اول بود.
روش: اين پژوهش از نوع پژوهش هاي نيمه تجربي (طرح پيش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل نابرابر) مي باشد. جامعه آماري اين پژوهش شامل کليه دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول منطقه ششتمد، در سال تحصيلي
1394-1395 بوده است. نمونه پژوهش شامل 30 نفر دانش آموز پسر دوره ي متوسطه اول بود که به شيوه نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شده و به صورت تصادفي به دو گروه کنترل و آزمايش تقسيم شدند. ابزار مورد استفاده در اين تحقيق پرسشنامه شادکامي آکسفورد بود که در مراحل پيش آزمون و پس آزمون مورد استفاده قرار گرفت. دانش آموزان گروه آزمايش در 8 جلسه ي آموزش ذهن آگاهي شرکت کردند. فرض شده بود که آموزش ذهن آگاهي مي تواند ميزان شادکامي را در دانش آموزان افزايش دهد.
يافته ها: نتايج حاصل از تحليل کوواريانس يک راهه (
ANCOVA)، نشان داد که آموزش ذهن آگاهي مي تواند باعث افزايش شادکامي دانش آموزان شود (P<0.05). ميزان تفاوت نمرات گروه آزمايش و کنترل يا اندازه تاثير دوره آموزشي نيز (h2=0.23) است؛ يعني 23 درصد واريانس نمرات کل باقي مانده متاثر از ذهن آگاهي مي باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 342
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی