برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تير 1396 , دوره  24 , شماره  157 ; از صفحه 81 تا صفحه 89 .
 
عنوان مقاله: 

مقايسه تاثير 12 هفته تمرين هاتايوگا و تمرين هوازي بر مقادير سرمي کورتيزول و استرس، اضطراب و افسردگي زنان مبتلا به ديابت نوع 2

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
 
چکیده: 
زمينه و هدف: پژوهش حاضر، تاثير 12 هفته تمرين يوگا بر مقادير سرمي کورتيزول و استرس، اضطراب و افسردگي زنان مبتلا به ديابت نوع 2 بود. روش کار: نوع پژوهش توسعه اي و روش پژوهش حاضر نيمه تجربي است. تعداد 45 نفر از بانوان ديابتي شهر سمنان با ميانگين سن (3.35±46.85 سال)، وزن (17.18±69.79 کيلوگرم)، قد (5.00 ±155.03 سانتي متر)، شاخص توده بدني (BODY MASS INDEX-BMI) 29.64±5.00 کيلوگرم بر متر مربع) و با 2.69±6.46 سال سابقه ديابتي شدن انتخاب و به صورت تصادفي در سه گروه تمرين يوگا (N=15) و تمرين هوازي (N=14) و گروه کنترل (N=12) قرار گرفتند. برنامه تمريني به مدت 12 هفته و هر هفته سه جلسه و هر جلسه 90 دقيقه انجام شد. خون گيري در 48 ساعت قبل از شروع تمرين و 48 ساعت بعد از اتمام برنامه تمريني براي سنجش کورتيزول انجام شد. از پرسش نامه DASS-21 براي سنجش استرس، اضطراب و افسردگي استفاده شد. داده ها با استفاده از روش آماري آناليز واريانس يک طرفه (ANOVA)، تعقيبي توکي و آزمون هاي تي در سطح معناداري P<0.05 و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 انجام شد. يافته ها: نتايج پژوهش حاضر نشان داد 12 هفته تمرين يوگا باعث کاهش هورمون کورتيزول و نيز بهتر شدن استرس، اضطراب و افسردگي زنان مبتلا به ديابت نوع 2 شد. همچنين، 12 هفته تمرين هوازي موجب کاهش هورمون کورتيزول و بهتر شدن استرس زنان مبتلا به ديابت نوع 2 گرديد. نتيجه گيري: به طور کلي مي توان گفت تمرين يوگا و تمرين هوازي -هر دو- مي توانند آثار مفيدي بر دستگاه هورموني و استرس زنان ديابتي داشته باشد، اما اين آثار پس از تمرين يوگا بيشتر و مفيدتر است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

نظری گیلان نژاد، ط.، و گایینی، ع.، و فروغی پردنجانی، ع.، و امیدی، ن. (1396). مقایسه تاثیر 12 هفته تمرین هاتایوگا و تمرین هوازی بر مقادیر سرمی کورتیزول و استرس, اضطراب و افسردگی زنان مبتلا به دیابت نوع 2. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران), 24(157), 81-89. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=304858



Vancouver : کپی

نظری گیلان نژاد طیبه، گایینی عباسعلی، فروغی پردنجانی عباس، امیدی ناهید. مقایسه تاثیر 12 هفته تمرین هاتایوگا و تمرین هوازی بر مقادیر سرمی کورتیزول و استرس, اضطراب و افسردگی زنان مبتلا به دیابت نوع 2. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران). 1396 [cited 2022January24];24(157):81-89. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=304858



IEEE : کپی

نظری گیلان نژاد، ط.، گایینی، ع.، فروغی پردنجانی، ع.، امیدی، ن.، 1396. مقایسه تاثیر 12 هفته تمرین هاتایوگا و تمرین هوازی بر مقادیر سرمی کورتیزول و استرس, اضطراب و افسردگی زنان مبتلا به دیابت نوع 2. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران), [online] 24(157), pp.81-89. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=304858.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 257 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی