برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
آذر و دي 1396 , دوره  10 , شماره  5 ; از صفحه 384 تا صفحه 396 .
 
عنوان مقاله: 

تدوين برنامه درسي صلح در آموزش عالي: يک مطالعه کيفي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
 
چکیده: 
زمينه و اهداف: برقراري عدالت و عدم تبعيض از راه تعليم و ترويج مفاهيم صلح آميز مي تواند نويدبخش استفاده از اين آموزه ها در زندگي آينده افراد باشد. به همين سبب هدف پژوهش پيش رو تدوين برنامهدرسي صلح در آموزش عالي جمهوري اسلامي ايران بوده است. روش بررسي: بر اساس طرح کيفي و روش مطالعه موردي، به منظور تعيين عناصر لازم براي تدوين برنامهدرسي صلح، با استفاده از پرسشنامه باز پاسخ و نيمه ساختارمند با نمونه گيري هدفمند و تکنيک اشباع نظري، نظر استادان و متخصصان گروه حقوق و علوم اجتماعي دانشگاه هاي شهيد بهشتي، اصفهان، شيراز و کرمان به دست آمد. آنگاه داده هاي به دست آمده با استفاده از نرم افزار Nvivo نسخه 11 از طريق فن تحليل مضمون تجزيه و تحليل شد و يافته ها در قالب شبکه مضامين پايه، سازمان دهنده و فراگير دسته بندي و سازماندهي شدند. براي اعتباريابي داده هاي کيفي، از روش همسوسازي نتايج حاصل از شبکه مضامين و تحليل اسناد استفاده شد. يافته ها: بر اساس نتايج به دست آمده، برنامهدرسي صلح (مضمون فراگير) داراي ابعادي چون محتوا، منطق، اهداف، روش ها و محيط يادگيري به عنوان مضامين سازمان دهنده است و هر کدام از اين مضامين نيز داراي سطوح و مضامين پايه متنوعي هستند که مي توانند براي تدوين برنامه درسي صلح به کار آيند. نتيجه گيري: آموزش صلح مي تواند به دانشجويان کمک کند تا دانش و مهارت هاي لازم را براي يک زندگي صلح آميز بياموزند و اين دانش و مهارت را در خانواده، تعاملات اجتماعي و در سطوح ملي و بين المللي به کار گيرند. بنابراين لازم است که براي آموزش و ترويج صلح نه تنها به عنوان يک مفهوم وسيع، بلکه به عنوان يک واقعيت ملموس، از همه منابع و امکانات استفاده شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مرزوقی، ر.، و محمدی، م.، و شمشیری، ب.، و دادگر، ه. (1396). تدوین برنامه درسی صلح در آموزش عالی: یک مطالعه کیفی. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی), 10(5), 384-396. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=304032



Vancouver : کپی

مرزوقی رحمت اله، محمدی مهدی، شمشیری بابک، دادگر همایون. تدوین برنامه درسی صلح در آموزش عالی: یک مطالعه کیفی. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی). 1396 [cited 2022January18];10(5):384-396. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=304032



IEEE : کپی

مرزوقی، ر.، محمدی، م.، شمشیری، ب.، دادگر، ه.، 1396. تدوین برنامه درسی صلح در آموزش عالی: یک مطالعه کیفی. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی), [online] 10(5), pp.384-396. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=304032.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 433 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی