برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1395 , دوره  - , شماره  38 ; از صفحه 3 تا صفحه 17 .
 
عنوان مقاله: 

سازوکارها و معيارهاي کارآفريني دانشگاهي در آموزش عالي کشاورزي از ديدگاه خبرگان کارآفريني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده مدیریت کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، گرگان
 
چکیده: 
براي بيشتر موسسه هاي آموزش عالي کشاورزي، ورود موفقيت آميز به کارآفريني دانشگاهي از آنجا که کارآفريني دانشگاهي براي بسياري از موسسه هاي آموزش عالي کشاورزي در ايران پديده به نسبت جديدي به شمار مي آيد، اين فرآيند به خوبي براي آن ها تبيين نشده است. اين تحقيق در دو مرحله و با هدف شناسايي و اولويت بندي سازوکارهاي کارآفريني دانشگاهي در آموزش عالي کشاورزي به انجام رسيده است. جامعه ي آماري شامل 24 تن از خبرگان با تجربه ي عملي، تجربه ي مديريتي در سياست گزاري و پشتيباني نهادي و تجربه ي حرفه اي به شکل آموزش و پژوهش در زمينه ي کارآفريني دانشگاهي براي مشارکت در بررسي دلفي بود. بررسي دلفي در سه دور انجام شد و در نتيجه، 5 گزيدار و 7 معيار براي اولويت بندي سازوکارهاي کارآفريني دانشگاهي در آموزش عالي کشاورزي شناسايي شدند. در مرحله ي دوم تحقيق، با استفاده از فرآيند تحليل سلسله مراتبي، گزيدارها و معيارهاي استخراج شده براي اولويت بندي سازوکارهاي کارآفريني دانشگاهي در آموزش عالي کشاورزي اولويت بندي شدند. داده هاي مورد نياز از راه تکميل 21 پرسشنامه توسط نمونه اي از خبرگان بر مبناي مقايسه هاي زوجي، گردآوري و از نرم افزارExpert Choice براي تحليل داده هاي گردآوري شده بهره گرفته شد. در نتيجه، پنج شيوه ي کارآفريني دانشگاهي از منظر همه ي هفت معيار مورد مطالعه رتبه بندي شدند. بر اين پايه، تاسيس شرکت هاي دانش بنيان، با وزن نسبي 0.264، بالاترين رتبه را احراز کرد. تاسيس شرکت تعاوني دانشگاهي، با وزن نسبي 0.242، و واگذاري يا فروش امتياز اختراع ها، با وزن نسبي 0.213، در رتبه ي دوم و سوم و انجام طرح تحقيقاتي برون دانشگاهي، با وزن نسبي 0.182، در رتبه چهارم قرار گرفت. سرانجام، ارايه خدمات مشاوره اي، با وزن نسبي 0.099، در رتبه ي آخر قرار گرفتند. هر سازوکار پيامد و بايسته هاي ويژه خود را دارد. در نتيجه ي اين تحقيق، مجموعه اي از ملزومات نهادي، حرفه اي و زيرساختي مورد نياز براي پرداختن موسسه هاي آموزش عالي کشاورزي به کارآفريني دانشگاهي معرفي شده است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شریف زاده، م.، و عبداله زاده، غ. (1395). سازوکارها و معیارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه خبرگان کارآفرینی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی, -(38), 3-17. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=303949



Vancouver : کپی

شریف زاده محمدشریف، عبداله زاده غلامحسین. سازوکارها و معیارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه خبرگان کارآفرینی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی. 1395 [cited 2022January18];-(38):3-17. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=303949



IEEE : کپی

شریف زاده، م.، عبداله زاده، غ.، 1395. سازوکارها و معیارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه خبرگان کارآفرینی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی, [online] -(38), pp.3-17. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=303949.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 75 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی