برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي ميزان توجه به مهارت هاي سواد اطلاعاتي در کتاب تفکر و پژوهش پايه ششم ابتدايي نظام آموزش و پرورش ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
 
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، تحليل محتواي کتاب تفکر و پژوهش پايه ششم ابتدايي نظام آموزش و پرورش ايران، به منظور مشخص کردن ميزان توجه آن به پرورش مهارت هاي سواد اطلاعاتي در دانش آموزان و ارائه پيشنهادات مناسب است. تحقيق حاضر از نوع مطالعات ارزشيابي است و به تحليل محتوا که نوعي ويژه از مطالعات ارزشيابي است مي پردازد و براي انجام آن از روش تحقيق توصيفي بهره گرفته شده است. جهت بررسي سوال هاي پژوهش، سياهه اي از مولفه هاي سواد اطلاعاتي توسط محقق بر اساس مطالعه پيشينه موضوع و استفاده ازنظر متخصصان تهيه گرديده است که پنج مهارت اصلي سواد اطلاعاتي شامل: مهارت تشخيص نياز به اطلاعات، جمع آوري اطلاعات، درک، درو نسازي و ثبت اطلاعات، کاربرد صحيح اطلاعات، درک مسائل اخلاقي، حقوقي و اجتماعي مربوط به استفاده از اطلاعات را توسط 29 نشانگر مي سنجد. نتايج نشان داد که: از مجموع مضامين مرتبط با مهارت هاي سواد اطلاعاتي، مهارت تشخيص نياز به اطلاعات با 30 فراواني، 32.97 درصد را به خود اختصاص داده و در بالاترين رتبه قرارگرفته است و مهارت درک مسائل اخلاقي، حقوقي و اجتماعي با 1 فراواني، 1.1 درصد را به خود اختصاص داده و در پايين ترين رتبه قرار دارد. ديگر مولفه هاي سواد اطلاعاتي شامل، مهارت جمع آوري اطلاعات، مهارت درک، درونسازي و ثبت اطلاعات و مهارت کاربرد صحيح اطلاعات به ترتيب 13.19، 23.07، 29.67 درصد را به خود اختصاص داده اند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

عرب هاشمی، م.، و سیف نراقی، م.، و نادری، ع. (1395). بررسی میزان توجه به مهارت های سواد اطلاعاتی در کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران. تفکر و کودک, 7(1), 55-81. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=303243



Vancouver : کپی

عرب هاشمی ملیحه، سیف نراقی مریم، نادری عزت اله. بررسی میزان توجه به مهارت های سواد اطلاعاتی در کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران. تفکر و کودک. 1395 [cited 2021November27];7(1):55-81. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=303243



IEEE : کپی

عرب هاشمی، م.، سیف نراقی، م.، نادری، ع.، 1395. بررسی میزان توجه به مهارت های سواد اطلاعاتی در کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران. تفکر و کودک, [online] 7(1), pp.55-81. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=303243.



 

 
بازدید یکساله 1356 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی