برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1396 , دوره  14 , شماره  35 ; از صفحه 65 تا صفحه 85 .
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي برنامه هاي درسي ضمن خدمت معلمان دوره ابتدايي در ايجاد صلاحيتهاي لازم در معلمان به منظور تحقق بخشيدن به هدف کلي برنامه هاي درسي و تربيتي دوره

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران
 
چکیده: 

اين تحقيق با هدف ارزيابي اثربخشي برنامه هاي درسي ضمن خدمت معلمان دوره ابتدايي در تحقق بخشيدن به هدف کلي برنامه هاي درسي و تربيتي دوره ابتدايي ايران انجام شده است. پژوهش حاضر با توجه به هدف مطالعه، در زمره پژوهشهاي ارزشيابي است که بر اساس پرسشهاي مطرح شده در آن، از روشهاي گوناگون کتابخانه اي، تحليل محتواي کيفي – قياسي و توصيفي- پيمايشي استفاده شده است. جامعه آماري تحقيق را سند برنامه درسي ملي، سند مباني نظري تحول بنيادين، متون مرتبط با برنامه ريزي درسي و ارزشيابي آموزشي، معلمان ابتدايي شهرستان رفسنجان که حدود نود درصد از دوره هاي ضمن خدمت را به منظور انطباق با تغييرات انجام شده در برنامه هاي درسي دوره ابتدايي گذرانده بودند (در مجموع 321 معلم) و نيز 21 مدرس دوره هاي ضمن خدمت تشکيل داد. روش نمونه گيري در زمينه اسناد تمام شماري، متون تخصصي نمونه گيري در دسترس و در زمينه جامعه آماري تمام شماري بود. ابزار گرد آوري داده ها برگه (فيش) و نمون برگ (چک ليست) محقق ساخته، مصاحبه و دو پرسشنامه محقق ساخته بود که روايي و پايايي اين ابزارتاييد شده است. در پاسخ به سوالهاي فرعي پژوهش، نه عنصر برنامه درسي کلاين به عنوان ملاک ارزيابي برنامه هاي درسي ضمن خدمت در نظر گرفته شد و براي تعيين وضعيت ملاکها 106 نشانگر از متن اسناد بيرون کشيده شد و نظر متخصصان معيار قضاوت ميزان مطلوبيت نشانگرها ودر نهايت ملاکها قرار گرفت. نتيجه ارزيابي وضعيت نسبتا مطلوب برنامه ها در راستاي تحقق بخشيدن به هدف کلي برنامه هاي درسي و تربيتي دوره بود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

فارسی علی آباد، ن.، و ناطقی، ف.، و سیفی، م. (1396). ارزیابی برنامه های درسی ضمن خدمت معلمان دوره ابتدایی در ایجاد صلاحیتهای لازم در معلمان به منظور تحقق بخشیدن به هدف کلی برنامه های درسی و تربیتی دوره. خانواده و پژوهش, 14(35), 65-85. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=303219



Vancouver : کپی

فارسی علی آباد نسرین، ناطقی فائزه، سیفی محمد. ارزیابی برنامه های درسی ضمن خدمت معلمان دوره ابتدایی در ایجاد صلاحیتهای لازم در معلمان به منظور تحقق بخشیدن به هدف کلی برنامه های درسی و تربیتی دوره. خانواده و پژوهش. 1396 [cited 2021April19];14(35):65-85. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=303219



IEEE : کپی

فارسی علی آباد، ن.، ناطقی، ف.، سیفی، م.، 1396. ارزیابی برنامه های درسی ضمن خدمت معلمان دوره ابتدایی در ایجاد صلاحیتهای لازم در معلمان به منظور تحقق بخشیدن به هدف کلی برنامه های درسی و تربیتی دوره. خانواده و پژوهش, [online] 14(35), pp.65-85. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=303219>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 311 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی