برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1395 , دوره  13 , شماره  30 ; از صفحه 117 تا صفحه 137 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي تصورات و کج فهمي هاي دانش آموزان پايه ششم ابتدايي درباره مفهوم انرژي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران
 
چکیده: 

هدف از مطالعه حاضر، بررسي تصورات و کج فهمي هاي دانش آموزان پايه ششم ابتدايي درباره مفهوم انرژي است. اين مفهوم از مفاهيم مرتبط با زندگي روزانه است که پايه و اساس علوم فيزيک، شيمي و زيست شناسي را تشکيل مي دهد و در اغلب برنامه هاي درسي، يادگيري آن از همان پايه هاي اوليه دوره ابتدايي پيشنهاد شده است. 136 نفر از دانش آموزان پسر پايه ششم ابتدايي از دو آموزشگاه دولتي منطقه 14 شهر تهران به روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي مرحله اي انتخاب شدند و در اين مطالعه شرکت کردند. براي گردآوري اطلاعات، از يک آزمون تشخيصي حاوي نه سوال باز-پاسخ استفاده شده است.پاسخهاي دانش آموزان در قالب توضيحات داده شده و همچنين شرکت در مصاحبه نيمه ساختار يافته مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. براي ارزيابي ميزان درک دانش آموزان، روش ارزيابي مفهومي به کار رفته است. بررسي پاسخهاي داده شده به سوالهاي پرسشنامه نشان داد که دانش آموزان پايه ششم ابتدايي کج فهمي هاي بسيار در زمينه مفهوم انرژي، ماهيت و ساختار انرژي، تبديل انرژي، منابع انرژي و مفهوم کار دارند و آموخته هاي آنان در پايه هاي پايين تر مانع بروز اين کج فهمي ها نشده است و با وجود اينکه برخي از آنان درک مفهومي از انرژي داشتند، باز هم توجه و دقت کافي در آموزش مفاهيم مرتبط با تبديل و تغيير انرژي و همچنين منابع انرژي ضرورت دارد. بر پايه اين يافته ها بازبيني برنامه هاي درسي و مواد آموزشي علوم تجربي دوره ابتدايي، در سازماندهي مفاهيم مرتبط با انرژي و مدل سازي آنها در کتابهاي درسي نيازمند دقت کافي و توجه ويژه است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

بدریان، ع.، و صفری، پ. (1395). بررسی تصورات و کج فهمی های دانش آموزان پایه ششم ابتدایی درباره مفهوم انرژی. خانواده و پژوهش, 13(30), 117-137. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=303217



Vancouver : کپی

بدریان عابد، صفری پریوا. بررسی تصورات و کج فهمی های دانش آموزان پایه ششم ابتدایی درباره مفهوم انرژی. خانواده و پژوهش. 1395 [cited 2021October25];13(30):117-137. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=303217



IEEE : کپی

بدریان، ع.، صفری، پ.، 1395. بررسی تصورات و کج فهمی های دانش آموزان پایه ششم ابتدایی درباره مفهوم انرژی. خانواده و پژوهش, [online] 13(30), pp.117-137. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=303217.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1590 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی