3 SID.ir | بررسي عوامل موثر در طراحي وسايل کمک آموزشي براي حفظ و پرورش خلاقيت کودکان پيش دبستاني
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي عوامل موثر در طراحي وسايل کمک آموزشي براي حفظ و پرورش خلاقيت کودکان پيش دبستاني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
 
چکیده: 

هدف اصلي اين پژوهش شناسايي مولفه هاي خلاقيت کودکان پيش دبستاني و بهره گيري ازمدلهاي پرورش خلاقيت در طراحي وسايل کمک آموزشي است براي اينکه انگيزه کودکان را براي يادگيري حفظ کند تا بتوان از کاسته شدن خلاقيت کودکان در سنين بالاتر پيشگيري کرد. در اين مطالعه مقطعي نمونه گيري از نوع غير احتمالي تلفيقي شامل ساده و گلوله برفي است. جامعه آماري پژوهش 40 نفر بوده است که ازمنطقه 3 تهران به دليل دارا بودن بيشترين مراکز آموزشي خلاقانه و مهدکودکهاي پيش دبستان انتخاب شده اند.نمونه انتخاب شده شامل کودکان پيش دبستاني و مادران آنان در مراکز آموزشي منطقه 3 تهران در سال 1393 بوده است. ابزار گردآوري اطلاعات شامل مصاحبه با مادران، مشاهده کودکان و ثبت دقيق اطلاعات به روش يادداشت برداري بوده است. همچنين از کودکان آزموني گرفته شد تا واکنش آنان در ساختن کنج خلاق آزمايش شود. نتيجه حاصل از اين مطالعات نشان داده است که بيشتر کودکان با انگيزه بسيار در اين گروه سني به ساخت يک کنج و بازي در آن مي پردازنداما عدم وجود وسايل کمک آموزشي و خدمات مناسب سبب يکنواختي فرآيند يادگيري و خلاقيت مي شود و انگيزه لازم براي تکرار و تمرين در وسايل موجود وجود ندارد (P<0.05). در اين پژوهش مدلي جديد به منظور طراحي وسيله کمک آموزشي براي بروز و پرورش خلاقيت کودکان براي يادگيري از طريق تجربه و بالا بردن انگيزه کودکان ارائه شده است. از يافته هاي اين مطالعه مي تواندر طراحي محيطهاي آموزشي کودکان بهره گيري کرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 543
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی