مشخصات مقاله عنوان نشریه: مطالعات مديريت راهبردي اطلاعات شماره: تابستان 1391 , دوره 3 , شماره 10 ; از صفحه 61 تا صفحه 79 . عنوان مقاله: اندازه گيري رقابت پذيري بنگاه هاي اقتصادي نویسندگان: رنجبران بهرام*, ميراحمدي سيدمحمدرضا, ذبيح زاده کاظم آدرس: * گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران چکیده: در اين پژوهش مدلي جهت اندازه گيري توان رقابت پذيري بنگاه ها ارائه شده است. براي اين منظور مدل رقابتي پورتر با استفاده از فنون فرآيند تحليل شبکه و منطق فازي توسعه داده شد. نيروهاي پنج-گانه مدل ساختار صنعت پورتر که شامل تهديد تازه واردها، قدرت چانه زني خريداران، قدرت چانه زني تامين کننده گان، شدت رقابت بين بنگاه ها و تهديد کالاهاي جايگزين هستند، به عنوان نيروهاي اصلي رقابتي در نظر گرفته شده است. براي اندازه گيري هر يک از اين عوامل، متغيرهايي در نظر گرفته شد و با استفاده از نظرات کارشناسان صنعت نوشيدني ها و مديران ارشد يک شرکت توليد نوشابه هاي گازدار، اهميت اين نيروها و عوامل آن ها در صنعت نوشيدني هاي گازدار تعيين شد. مهمترين عامل تاثيرگذار بر شدت رقابت در بازار نوشيدني هاي گازدار، قيمت کالاهاي جانشين مشخص شد. در نهايت، با توجه به وضعيت شرکت مورد مطالعه، امتياز رقابت پذيري آن تعيين گرديد. کلید واژه: رقابت پذيري(Q2)مدل رقابتي پورتر(Q2)منطق فازي(Q2)فرآيند تحليل شبکه اي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: - ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: طراحي مدل رقابت پذيري در سطح بنگاه با استفاده از مدلسازي معادلات ساختاريافته و شبکه هاي بيزينماهيت رقابت پذيري: نگاهي چند بعديبررسي مولفه هاي موثر بر رقابت پذيري بنگاه ها در ايراناشتغال غيررسمي و رقابت پذيري صنايع با فناوري پاييناثر مديريت دانش و وضعيت داخلي بنگاه هاي توليدي بر رقابت پذيري آن ها (مطالعه موردي: کارخانه هاي توليدکننده کاشي و سراميک استان يزد) مقالات همایشی مرتبط: رویکردهای مختلف بررسی و اندازه گیری رقابت پذیری مراکز تحقیقاتیپیشرفت اقتصادی: یادگیری بنگاه و پیشرفت اقتصادیاندازه بنگاه و شدت مصرف انرژی در صنایع تولیدی ایران (مطالعه موردی تولید سایر محصولات کانی غیرفلزی)اهمیت سرمایه اجتماعی و تاثیر آن در مدیریت بنگاه های معاصرشناسایی تاثیر ابعاد بازاریابی کارآفرینانه بر کیفیت خدمات، رقابت پذیری و رضایتمندی مشتری (مطالعه موردی: بر بنگاه های کوچک و متوسط شهرک صنعتی چهاردانگه استان تهران) ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 0 آخرین های بلاگ تست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متنآیا میان تعداد نویسندگان یک مقاله و تعداد استنادات آن رابطه وجود دارد ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی