برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1396 , دوره  7 , شماره  27 ; از صفحه 5 تا صفحه 15 .
 
عنوان مقاله: 

مقايسه ارتباط کودک با محله در محله هاي سنتي و جديد مطالعه موردي: محله هاي ساغريسازان و گلسار شهر رشت

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران
 
چکیده: 

وجود رابطه مثبت با محله تا حد زيادي به سلامت رواني و جسماني ساکنان کمک مي نمايد. بنابراين، بسياري به دنبال ارائه راه کارهايي براي احياي محله ها و ارتقاي جايگاه آن ها در زندگي شهروندان بوده اند. رسيدن به اين هدف در گرو شناختي عميق از محتوي رابطه فرد با محله است. با توجه به اهميت محله در شکل دهي پايه هاي هويت مکان در کودکان و هم چنين تربيت نسل هاي آتي، مقاله حاضر به مقايسه رابطه کودکان با محله در محله هاي سنتي و جديد مي پردازد تا از رهگذر آن نتايجي به منظور ارتقاي جايگاه محله در شهر ايراني- اسلامي حاصل گردد. مقاله حاضر از روش هاي کيفي براي دست يابي به هدف خود بهره مي برد. براي اين کار از شيوه عکاسي توسط ساکنان براي بررسي رابطه کودک و محله در گلسار استفاده شده است. از کودکان خواسته شد عکس هايي از مکان ها، ويژگي ها، افراد و يا هرچيز مورد علاقه خود در محله تهيه نمايند. سپس در جلسه هاي مصاحبه عميق انفرادي از آن ها خواسته شد راجع به هر عکس توضيحاتي ارائه دهند و زندگي خود و خانواده را در محله شرح دهند. در مورد محله ساغريسازان به علت اين که هدف به دست آوردن تجربه هاي کودکان ديروز از محله شان بود با تعدادي از ساکنان 50 تا 70 ساله مصاحبه عميق انجام گرفت و براي کمک به بازخواني خاطرات از تکنيک ترسيم نقشه -روايت در مصاحبه عميق استفاده شد. نتايج نشان مي دهد زندگي کودکان ديروز در محله هاي سنتي امري کاملا اجتماعي بوده و کودک از سنين پايين با محيط اجتماعي و کالبدي محله درگير مي شدند که نتيجه آن عميق ترين نوع دلبستگي و هويت محله اي است. اما کودکان در محله هاي جديدي مانند گلسار تحت فشارهاي شديدي براي حضور در محله قرار دارند. محدوديت هاي شديد براي حضور کودکان در محله هاي جديد مي تواند آسيب هاي جدي به رشد اجتماعي و فکري آن ها وارد نمايد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 362
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی