برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ويژگي هاي برنامه هاي درسي در عصر جهاني شدن و بين المللي کردن برنامه درسي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه فرهنگیان فاطمه الزهرا، تبریز، ایران
 
چکیده: 

اگر جهاني شدن، فرآيندي در حال رخداد پنداشته شود که آگاهي در آن نقش اساسي دارد، آن گاه بازخواني جهاني شدن و چگونگي طراحي برنامه هاي درسي براي افزايش آگاهي فراگيران در باره آن اهميت مي يابد. از سوي ديگر بين المللي کردن برنامه درسي مفهومي جديد و در حال تحول است که به ويژه از اوايل قرن بيست و يکم در ادبيات برنامه درسي مورد توجه قرار گرفته است. علي رغم اهميت و جايگاه چنين ايده اي، برداشت ها و تفسيرها از اين واژه ها در بسياري از ممالک به ويژه ايران توام با ابهام، سردرگمي و عدم شفافيت است. مقاله حاضر در راستاي بررسي اين مفهوم در ادبيات برنامه درسي با استفاده از روش کتابخانه اي و از طريق بررسي مقالات پژوهشي و مروري از ژورنال ها و مجلات خارجي و داخلي در پايگاه هاي داده اي مختلف تلاش کرده تا برداشت هاي مختلف از اين واژه ها را مفهوم پردازي کرده و نمونه اي از برنامه هاي درسي را در زمينه جهاني شدن و بين المللي کردن معرفي نمايد. يافته ها نشان داد که بايستي ميان جهاني شدن و بين المللي کردن برنامه هاي درسي تمايز قائل شد. اثرات واقعي تحولات ناشي از جهاني شدن و و بين المللي کردن برنامه درسي البته تحولات هم زمان با آن مي بايست مورد توجه متخصصان آموزش و پرورش و البته برنامه ريزان درسي قرار گيرد. عناصر برنامه هاي درسي در اين عصر تحت تاثير تحولات ياد شده، از ويژگي هايي برخوردار مي گردد که آن را از ساير برنامه هاي پيشين متمايز مي سازد. اين ويژگي ها در مورد عناصر اصلي برنامه شامل هدف، محتوا، روش و ارزشيابي در اين نوشته مورد اشاره قرار گرفت. همچنين لازم است بر اساس فرهنگ، زمينه و متن هر جامعه اي رويکردها و برنامه هاي خاص مورد توجه قرار گيرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 343
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی