برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1394 , دوره  5 , شماره  20 ; از صفحه 245 تا صفحه 262 .
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي بازي مشترک مادر - کودک بر علائم اختلال کمبود توجه / بيش فعالي در دانش آموزان پسر دوره ابتدايي شهر اصفهان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
هدف از اجراي اين پژوهش تعيين اثربخشي بازي مشترک مادر - کودک بر علائم اختلال کمبود توجه / بيش فعالي در دانش آموزان پسر دوره ابتدايي شهر اصفهان بود. بر اين اساس، در قالب يک مطالعه نيمه تجربي همراه با گروه کنترل و با ارزيابي به صورت پيش آزمون، پس آزمون و پيگيري، تعداد 32 دانش آموز پسر داراي نمره بالا در دسته مقياس هاي اختلالات رفتار ايذايي CSI-4 از مدارس ابتدايي شهر اصفهان به شيوه در دسترس انتخاب و به شيوه تصادفي به گروه هاي آزمايش و کنترل گمارده شدند (n1=n2=16) آزمودني هاي گروه آزمايش يک دوره هشت جلسه اي به صورت هفتگي با مشارکت مادران و بازي با کودک دريافت کردند، درحالي که آزمودني هاي گروه کنترل در ليست انتظار مداخله قرار گرفتند. آزمودني هاي دو گروه با استفاده از فرم والد چک ليست مرضي کودکان (CSI-4) مورد ارزيابي قرار گرفتند. نتايج حاصل از تحليل کوواريانس نشان داد که ارائه مداخله بازي مشترک مادر - کودک باعث کاهش 57.9% علائم کمبود توجه و کاهش 28.2% علائم بيش فعالي و کاهش 55% علائم نوع مرکب اين اختلال در پس آزمون مي شود (p<0.05)علاوه بر اين، مداخله در مرحله پيگيري هم باعث کاهش 54.2% علائم کمبود توجه، کاهش 22.5% علائم بيش فعالي و کاهش 58.1% علائم نوع مرکب اين اختلال شد (p<0.05) بر اساس يافته هاي اين پژوهش مي توان نتيجه گرفت ارائه مداخله مبني بر آموزش بازي مشترک مادر - کودک در کاهش علائم کمبود توجه و بيش فعالي موثر بوده است و با استفاده از اين روش مداخله اي، ضمن کاهش شدت علائم بيش فعالي - کمبود توجه، مي توان در جهت بهبود رابطه مادر و کودک بيش فعال و جلوگيري از تبديل اين اختلال به ساير اختلالات رفتاري استفاده کرد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

سبزیان، س.، و کلانتری، م.، و مهرابی، ح. (1394). اثربخشی بازی مشترک مادر - کودک بر علائم اختلال کمبود توجه / بیش فعالی در دانش آموزان پسر دوره ابتدایی شهر اصفهان. مطالعات روانشناسی بالینی, 5(20), 245-262. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=297215



Vancouver : کپی

سبزیان سعیده، کلانتری مهرداد، مهرابی حسینعلی. اثربخشی بازی مشترک مادر - کودک بر علائم اختلال کمبود توجه / بیش فعالی در دانش آموزان پسر دوره ابتدایی شهر اصفهان. مطالعات روانشناسی بالینی. 1394 [cited 2021December04];5(20):245-262. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=297215



IEEE : کپی

سبزیان، س.، کلانتری، م.، مهرابی، ح.، 1394. اثربخشی بازی مشترک مادر - کودک بر علائم اختلال کمبود توجه / بیش فعالی در دانش آموزان پسر دوره ابتدایی شهر اصفهان. مطالعات روانشناسی بالینی, [online] 5(20), pp.245-262. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=297215.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 243 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی