برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1395 , دوره  10 , شماره  35 ; از صفحه 163 تا صفحه 186 .
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش تفکر رياضي بر عملکرد رياضي دانش آموزان پسر پايه دوم ابتدايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه اردکان
 
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف تعيين تاثير آموزش تفکر رياضي بر عملکرد رياضي دانش آموزان پايه دوم ابتدايي انجام شد. اين پژوهش يک مطالعه نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. از بين کلاس هاي پايه دوم مدارس دوره اول ابتدايي در شهرستان ميبد در سال تحصيلي 93-92، دو کلاس به شيوه نمونه گيري تصادفي خوشه اي انتخاب و پس از همتا کردن دانش آموزان از لحاظ عملکرد رياضي، يکي از کلاس ها به تصادف به عنوان گروه آزمايش و کلاس ديگر به عنوان گروه کنترل انتخاب شد. به دانش آموزان گروه آزمايش، 11 جلسه دوساعته (هر هفته دو جلسه)، خارج از برنامه هاي کلاسي، برنامه آموزشي تفکر رياضي ارائه شد، درحالي که شرکت کنندگان گروه کنترل در انتظار آموزش قرار داده شدند. هر دو گروه يکبار قبل از اجراي برنامه آموزشي و يکبار پس از آن به سوالات آزمون رياضي کي مت و يک آزمون محقق ساخته پاسخ دادند. همچنين از نمرات نيمسال اول و دوم دانش آموزان نيز به عنوان پيش آزمون و پس آزمون استفاده شد. نتايج تحليل کوواريانس چندراهه ( مانکوا) نشان داد که دانش آموزان گروه آزمايش به طور معني داري در هردو آزمون محقق ساخته و کي مت و همچنين در نمرات نيمسال دوم، نتيجه اي بهتر از دانش آموزان گروه کنترل گرفته اند، بنابراين مي توان نتيجه گرفت که آموزش تفکر رياضي بر بهبود عملکرد رياضي دانش آموزان شرکت کننده در پژوهش تاثير معني داري داشته است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 335
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی