برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش تدريس مشاركتي بر ديدگاه دانشجويان پرستاري و مامايي به مطلوبيت تدريس مشاركتي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: تدريس تنها انتقال دانش نيست، بلكه تعامل يا ارتباطي بين مدرس و فراگير است. بنابراين مشاركت دانشجويان در فرايند يادگيري مي تواند بر اثربخشي شيوه تدريس بيفزايد. اين مطالعه با هدف تاثير آموزش تدريس مشاركتي بر ديدگاه دانشجويان پرستاري و مامايي به مطلوبيت تدريس مشاركتي انجام شد.
روش كار: اين مطالعه يك پژوهش شبه تجربي كه با مشاركت
47 نفر از دانشجويان پرستاري مامايي دانشگاه علوم پزشكي كرمان انجام شد. نمونه ها به روش نمونه گيري آسان به مطالعه وارد شدند. در ابتداي تدريس توضيحات كافي در مورد نحوه مشاركت دانشجويان در تدريس داده شد و فرايند تدريس مشاركتي در هر جلسه طي 10 مرحله برگزار گرديد. در آخرين جلسه اطلاعات با استفاده از ابزار پژوهشگر ساخته بر مبناي تدريس مشاركتي جمع آوري شد. از نرم افزار SPSS با نسخه 17 جهت تجزيه وتحليل داده ها استفاده گرديد.
يافته ها: نتايج نشان داد اكثر دانشجويان تمايل به تدريس توسط مدرس را داشته اند و تدريس به صورت مشاركتي از مطلوبيت كمتري برخوردار بوده است؛ به طوري كه بيشترين مطلوبيت به ترتيب با ميانگين (انحراف معيار)
4.83 (0.43)، 4.83 (0.48) و 4.81 (0.40) مربوط به «خواندن متن توسط مدرس»، «تدريس درس توسط استاد» و «تجزيه لغات متن توسط مدرس» و كمترين مطلوبيت با ميانگين (انحراف معيار) 3.91 (1.38) و 3.98 (1.33) مربوط به دو سوال شامل «ترجمه متن توسط دو يا چند دانشجو با استفاده از ديكشنري در مدت زمان معين» و«ترجمه متن توسط دو يا چند دانشجو بدون استفاده از ديكشنري در مدت زمان معين» بود.
نتيجه گيري: با توجه به نتايج پژوهش دانشجويان تمايل بيشتري به تدريس مدرس داشتند؛ احتمالا ماهيت درس زبان به گونه اي است كه دانشجويان تمايلي به مشاركت در آن ندارند. بهتر است كه تدريس مشاركتي از مقاطع پايين تر شروع شود تا در مقاطع بالاتر تمايل دانشجويان بيشتر شود و احتمالا يادگيري هم بهتر صورت گيرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

عزیززاده فروزی، م.، و محمدعلی زاده، س.، و حیدرزاده، ا. (1395). تاثیر آموزش تدریس مشارکتی بر دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی به مطلوبیت تدریس مشارکتی. آموزش پرستاری, 5(5 (پیاپی 19)), 37-42. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=293819



Vancouver : کپی

عزیززاده فروزی منصوره، محمدعلی زاده سکینه، حیدرزاده اعظم. تاثیر آموزش تدریس مشارکتی بر دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی به مطلوبیت تدریس مشارکتی. آموزش پرستاری. 1395 [cited 2021October24];5(5 (پیاپی 19)):37-42. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=293819



IEEE : کپی

عزیززاده فروزی، م.، محمدعلی زاده، س.، حیدرزاده، ا.، 1395. تاثیر آموزش تدریس مشارکتی بر دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی به مطلوبیت تدریس مشارکتی. آموزش پرستاری, [online] 5(5 (پیاپی 19)), pp.37-42. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=293819.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 113 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی