مشخصات مقاله عنوان نشریه: روانشناسي مدرسه اطلاعات شماره: بهار 1394 , دوره 4 , شماره 1 (پياپي 13) ; از صفحه 52 تا صفحه 69 . عنوان مقاله: رابطه محيط کلاس، اهداف پيشرفت و تفکر تاملي با عملکرد رياضي دانش آموزان نویسندگان: تويسركاني راوري فاطمه*, عرب زاده مهدي, كديور پروين آدرس: * دانشگاه خوارزمی چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه ميان ادراک از محيط کلاس، اهداف پيشرفت، تفکر تاملي با عملکرد دانش آموزان در درس رياضي بود. بدين منظور 500 نفر از دانش آموزان دختر دوره متوسطه در رشته هاي رياضي- فيزيک و علوم تجربي با روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزار اندازه گيري اين تحقيق شامل پرسش نامه اداراک از محيط کلاس فراسر و همکاران، پرسش نامه اهداف پيشرفت ميگلي و همکاران و پرسش نامه تفکر تاملي کمبر و همکاران بود. عملکرد تحصيلي دانش آموزان نيز از طريق نمره درس رياضي آن ها سنجيده شد. داده ها با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون گام به گام تحليل شد. نتايج ضرايب ماتريس همبستگي بين متغيرهاي پژوهش نشان داد که رابطه بين محيط کلاس، اهداف تسلطي، تفکر تاملي با عملکرد رياضي دانش آموزان مثبت و معنادار است و رابطه بين اهداف گرايش به عملکرد و اجتناب از عملکرد با عملکرد رياضي دانش آموزان منفي و معنادار است.متغيرهاي درگيري دانش آموزان، فهميدن، تفکر انتقادي، اهداف تسلطي و جهت گيري وظيفه با عملکرد رياضي رابطه داشت و در تعامل با هم 63 درصد از تغييرات عملکرد رياضي را تبيين مي کردند، که از ميان آنها متغير درگيري دانش آموزان بالاترين قدرت پيش بيني کنندگي را دارد. اما اهداف گرايش به عملکرد، اجتناب از عملکرد، وابستگي دانش آموزان، تامل و عمل عادي قادر به پيش بيني عملکرد رياضي نبودند. بنابراين محيط هاي آموزشي بايد به گونه اي باشد که درگيري دانش آموزان را در درس رياضي به حداکثر برسانند. کلید واژه: محيط يادگيري(Q1)اهداف پيشرفت(Q2)تفکر تاملي(Q2)عملکرد رياضي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: راهبردهای یادگیریاضطراب امتحانجهت گیری هدفانگیزش تحصیلیدبیرستاناضطراب امتحانشپش سرصبحانه ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: بررسي تاثير مولفه هاي اضطراب و نگرش رياضي بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دبيرستاني در درس رياضي تبيين مفهومي تفکر رياضي: چيستي، چرايي و چگونگيبررسي رفتارهاي مددجويانه تحصيلي دانش آموزان ابتدايي در کلاس رياضي: نقش پرسش در تعاملات کلاسيبررسي نقش اضطراب رياضي بر عملکرد در درس رياضي و نقش جنسيتاثربخشي آموزش تفکر رياضي بر عملکرد رياضي دانش آموزان پسر پايه دوم ابتدايي مقالات همایشی مرتبط: تاثیر تکالیف الکترونیکی بر عملکرد دانش آموزان در درس ریاضیبررسی نقش میانجی گری خودکارآمدی ریاضی در رابطه ادراک خوشبینی تحصیلی دبیران ریاضی و خودپنداره ریاضی با پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزانپیش بینی اضطراب ریاضی بر اساس مهارت های شناختی و فراشناختی در بین دانش آموزان ریاضی و تجربی شهر قمبررسی رابطه بین راهبردهای شناختی و فراشناختی و اضطراب ریاضی در عملکرد درس ریاضی دانش آموزانبررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی در درس ریاضی و راه های افزایش انگیزه و پیشرفت آنان در درس ریاضی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 94 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی