برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1394 , دوره  7 , شماره  1 ; از صفحه 19 تا صفحه 26 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير كارگاه هاي آموزشي بر تدوين سوالات چند گزينه اي امتحانات ارتقاء دستياري بر اساس اصول ميلمن

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آموزش پزشکی، دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: سوالات چندگزينه اي در آزمون هاي ارتقاء دستياري يكي از متداول ترين روش هاي ارزشيابي دانشجويان است. هدف از اين پژوهش بررسي تاثير برنامه توانمندسازي اساتيد بر تعداد اشكالات ساختاري سوالات آزمون ارتقاء دستياري در دانشگاه علوم پزشكي قزوين در سال هاي 91 و 92 بود.
روش ها: اين پژوهش مطالعه اي نيمه تجربي از نوع قبل و بعد مداخله است. برنامه توانمندسازي اساتيد در سه مرحله صورت پذيرفت. ابتدا كتاب اصول طراحي و ارزشيابي سوالات چند گزينه اي در اختيار كليه گروه هاي آموزشي قرار گرفت. كليه سوالات آزمون ارتقاي دستياري دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي قزوين، در سال 91 از نظر ساختار سوالات با استفاده از چك ليستي مشتمل بر 19 آيتم مبتني بر اصول ميلمن مورد بررسي قرار گرفت. 150 سوال از هر رشته بررسي شد. سپس نتايج بررسي سوالات هر رشته در اختيار گروه ها قرار گرفت. در مرحله سوم كارگاه هاي آموزشي به تفكيك گروه هاي آموزشي جهت بررسي سوالات آن گروه، قبل از برگزاري آزمون ارتقاي سال 92 تشكيل گرديد. سپس سوالات آزمون ارتقاي سال 92 مورد بررسي قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون هاي
t و ANOVA از طريق نرم افزار آماري SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: 2100 سوال در 7 رشته تخصصي اطفال، جراحي، داخلي، قلب، روانپزشكي، زنان، بيهوشي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته ها نشان داد اشكال ساختاري هر سوال در سال 91،
0.58±0.02 و در سال 92، 0.44±0.02 بدست آمد كه با استفاده از آزمون تي گروه هاي مستقل اختلاف معني داري قبل و بعد از آموزش ديده شد (P<0.001).
نتيجه گيري : برگزاري برنامه هاي توانمندسازي اساتيد به طور موثري مي تواند باعث كاهش تعداد اشكالات ساختاري سوالات گردد و لزوم برگزاري و گسترش اين نوع برنامه ها را در سطوح آموزش پزشكي نشان مي دهد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

درخشان، ف.، و علامی، ع.، و احمدی، س. (1394). تاثیر کارگاه های آموزشی بر تدوین سوالات چند گزینه ای امتحانات ارتقاء دستیاری بر اساس اصول میلمن. پژوهش در آموزش علوم پزشکی, 7(1), 19-26. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=290610



Vancouver : کپی

درخشان فریبا، علامی عباس، احمدی سلیمان. تاثیر کارگاه های آموزشی بر تدوین سوالات چند گزینه ای امتحانات ارتقاء دستیاری بر اساس اصول میلمن. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1394 [cited 2021November29];7(1):19-26. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=290610



IEEE : کپی

درخشان، ف.، علامی، ع.، احمدی، س.، 1394. تاثیر کارگاه های آموزشی بر تدوین سوالات چند گزینه ای امتحانات ارتقاء دستیاری بر اساس اصول میلمن. پژوهش در آموزش علوم پزشکی, [online] 7(1), pp.19-26. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=290610.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 75 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی