برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
دي 1395 , دوره  29 , شماره  103 ; از صفحه 68 تا صفحه 77 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير برنامه آموزشي چند رسانه اي بر دانش و عملکرد پرستاران در زمينه تزريق ايمن

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف :تزريقات يکي از رايج ترين رويه ها در حرفه پرستاري است که مستلزم رعايت معيارهاي خاص ايمني مي باشد. لذا اين مطالعه با هدف تعيين تاثير برنامه آموزشي چند رسانه اي بر دانش و عملکرد پرستاران در زمينه تزريق ايمن انجام شد.
روش بررسي: پژوهش حاضر مطالعه اي نيمه تجربي، يک گروهي، با طراحي قبل و بعد بود. نمونه ها شامل 50 نفر از پرستاران شاغل در شهرستان مينودشت، وابسته به دانشگاه علوم پزشکي گلستان بودند که به روش سر شماري، به مطالعه وارد شدند. ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه دانش و چک ليست مشاهده عملکرد پرستاران در مورد تزريق ايمن بود که پرسشنامه دانش قبل و شش هفته بعد از آموزش توسط پرستاران تکميل شد و عملکردشان نيز با استفاده از چک ليست مورد مشاهده قرار گرفت. مداخله به صورت اجراي برنامه آموزشي چند رسانه اي، به مدت 2 هفته، براي پرستاران بود. داده ها با استفاده از نرم افزار
SPSS نسخه 16، آمار توصيفي و آزمون تي زوج مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.
يافته ها: ميانگين نمره دانش پرستاران بعد از آموزش به طور معني داري ارتقاء يافت (
P<0.05) و همچنين بين ميانگين امتياز عملکرد پرستاران قبل و بعد از مداخله آموزشي در سه سطح حين آماده سازي، حين تزريق و پس از تزريق اختلاف آماري معنا داري وجود داشت (P<0.05).
نتيجه گيري کلي: نتايج اين پژوهش نشان داد که اجراي برنامه آموزشي چند رسانه اي موجب افزايش دانش و بهبود عملکرد پرستاران در مورد تزريق ايمن شده است، بنابراين با توجه به اينکه تزريق ايمن يکي از وظايف خطير پرستاران محسوب مي شود، استفاده از اين روش هاي آموزشي جهت ارتقاء عملکرد باليني آنان توصيه مي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ورعی، ش.، و ممشلی، ل.، و غیاثوندیان، ش.، و بحرانی، ن. (1395). تاثیر برنامه آموزشی چند رسانه ای بر دانش و عملکرد پرستاران در زمینه تزریق ایمن. نشریه پرستاری ایران, 29(103), 68-77. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=290466



Vancouver : کپی

ورعی شکوه، ممشلی لیلا، غیاثوندیان شهرزاد، بحرانی ناصر. تاثیر برنامه آموزشی چند رسانه ای بر دانش و عملکرد پرستاران در زمینه تزریق ایمن. نشریه پرستاری ایران. 1395 [cited 2021October22];29(103):68-77. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=290466



IEEE : کپی

ورعی، ش.، ممشلی، ل.، غیاثوندیان، ش.، بحرانی، ن.، 1395. تاثیر برنامه آموزشی چند رسانه ای بر دانش و عملکرد پرستاران در زمینه تزریق ایمن. نشریه پرستاری ایران, [online] 29(103), pp.68-77. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=290466.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 182 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی