4 SID.ir | تحليل «نظريه برنامه درسي» در کتب دانشگاهي ايران
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تحليل «نظريه برنامه درسي» در کتب دانشگاهي ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* بخش علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان
 
چکیده: 

موضوع اين مقاله نقد و تحليل نظريه برنامه درسي در کتاب هاي دانشگاهي ايران است. در مقدمه، پس از ارائه تعاريف و برداشت هاي مختلف از برنامه درسي، جايگاه نظريه و نظريه پردازي در برنامه درسي به عنوان يک رشته علمي و همچنين تاريخ، ماهيت و کارکردهاي نظريه برنامه درسي بررسي شده است. سپس با انتخاب هدفمند کتب موجود نظريه برنامه درسي در نظام دانشگاهي کشور، معيارهايي براي سنجش آن ها معرفي و محتواي هر يک تحليل شده است. نتايج اين پژوهش تحليلي نشان داد که مجموعه کتاب هاي مورد بررسي از نظر ميزان برخورداري از معيارهاي يازده گانه ارزيابي، در سطح متوسط و پايين تر قرار دارد و هيچ کدام پوشش کاملي براي موضوع نظريه برنامه درسي نيست. در اين ميان چيستي و ماهيت نظريه برنامه درسي، نوع شناسي و طبقه بندي نظريه برنامه درسي، رابطه نظريه برنامه درسي با مباني طراحي برنامه درسي و همچنين رابطه نظريه برنامه درسي با عناصر برنامه درسي، بيشترين مباحثي است که در نگارش کتب دانشگاهي نظريه برنامه درسي به آن ها توجه شده است. در پايان مقاله، پيشنهاد تدوين يک کتاب جامع در موضوع نظريه برنامه درسي ارائه و ويژگي هاي آن ترسيم شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 362
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی