برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1394 , دوره  6 , شماره  20 ; از صفحه 191 تا صفحه 211 .
 
عنوان مقاله: 

ويژگيهاي روانسنجي (اعتبار و روايي) آزمونهاي ورودي دوره راهنمايي مدارس استعدادهاي درخشان و نمونه دولتي با استفاده از رويکرد اندازه گيري راش: با تاکيد بر آزمونهاي هوش و خلاقيت

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه سنجش و اندازه گیری تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
 
چکیده: 
مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان که به سمپاد نيز معروف است به منظور شناسايي و گزينش دانش آموزان نخبه و با استعداد جهت ورود به مدارس استعدادهاي درخشان، هر ساله آزمونهايي را براي دو مقطع راهنمايي و متوسطه اجرا و تعدادي از داوطلبان را انتخاب مي نمايد. پژوهش حاضر با هدف بررسي کيفيت اندازه گيري آزمون ورودي دوره راهنمايي بر اساس رويکرد اندازه گيري راش و برآورد روايي آن بر اساس هوش خلاقيت به اجرا درآمد. براي اين منظور از بين کليه داوطلبان شرکت کننده در آزمون ورودي مدارس استعداد هاي درخشان و نمونه دولتي دوره راهنمايي در سال تحصيلي 93-1392 در شهر تهران با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي چندمرحله اي، تعداد 2872پاسخنامه (1542 پسر و 1330 دختر) انتخاب گرديد. براي تحليل داده‏ها در چارچوب مدل راش و برآورد ويژگيهاي روانسنجي سوالها از مدل ساده لوجستيک راش و نرم افزار Winsteps استفاده گرديد. نتايج نشان داد که همه سوالها به غير از سوال 74 مربوط به درس رياضي با مدل راش برازش دارند. دامنه دشواري سوالها از 2.46- تا 1.83، به دست آمد. همچنين نتايج حاکي از عدم تناسب و همخواني بين سطح دشواري سوالها و سطح توانايي افراد بود. بطور کلي، بر اساس يافته هاي پژوهش حاضر، مي توان گفت که آزمون سمپاد از ويژگيهاي اندازه گيري لازم برخوردار نيست و کيفيت لازم براي استفاده به عنوان ابزاري براي گزينش دانش آموزان براي ورود به مدارس استعدادهاي درخشان و نمونه دولتي را ندارد. بنابراين لازم است دست اندرکاران سازمان سمپاد در طراحي اين آزمونها دقت بيشتري نمايند تا به خاطر کيفيت ضعيف آزمونها سود و زيان خاصي متوجه داوطلبان نشود و دانش آموزاني که واقعا از تواناييها و شايستگيهاي بالا برخوردارند وارد نظام آموزشي سمپاد گردند. براي اين منظور لازم است تا با تشکيل بانک سوال، در تهيه اين آزمونها از سوالهايي استفاده گردد که از کيفيت لازم برخوردارند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مینایی، ا. (1394). ویژگیهای روانسنجی (اعتبار و روایی) آزمونهای ورودی دوره راهنمایی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی با استفاده از رویکرد اندازه گیری راش: با تاکید بر آزمونهای هوش و خلاقیت. اندازه گیری تربیتی, 6(20), 191-211. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=289300



Vancouver : کپی

مینایی اصغر. ویژگیهای روانسنجی (اعتبار و روایی) آزمونهای ورودی دوره راهنمایی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی با استفاده از رویکرد اندازه گیری راش: با تاکید بر آزمونهای هوش و خلاقیت. اندازه گیری تربیتی. 1394 [cited 2021October27];6(20):191-211. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=289300



IEEE : کپی

مینایی، ا.، 1394. ویژگیهای روانسنجی (اعتبار و روایی) آزمونهای ورودی دوره راهنمایی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی با استفاده از رویکرد اندازه گیری راش: با تاکید بر آزمونهای هوش و خلاقیت. اندازه گیری تربیتی, [online] 6(20), pp.191-211. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=289300.



 

 
بازدید یکساله 85 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی