4 SID.ir | بررسي ويژگي هاي روان سنجي مقياس باورهاي تحصيلي رياضي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي ويژگي هاي روان سنجي مقياس باورهاي تحصيلي رياضي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آموزش ریاضی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
 
چکیده: 

زمينه: تحقيقات نشان داده است که علاوه بر هوش، متغيرهاي ديگري نيز مانند باورهاي دانش اموزان در مورد رياضي بر نحوه عملکرد و پيشرفت تحصيلي انان موثر است. بنابراين، بررسي خصوصيات روان سنجي ابزارهاي پر کاربرد از جمله مقياس باورهاي تحصيلي رياضي، حائز اهميت است. هدف: هدف اين پژوهش بررسي کارايي نسخه بومي شده ي مقياس باورهاي تحصيلي رياضي (لدر و هلن، 2002) براي استفاده در فرهنگ جامعه اموزشي ايران مي باشد که اين پرسشنامه بخشي از پرسشنامه نگرش رياضي فنما و شرمن (1976) است. روش: به اين منظور، با استفاده از نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي تعداد 250 نفر از دانش اموزان سوم دبيرستان انتخاب و به سوالات مقياس باورهاي تحصيلي رياضي پاسخ دادند. يافته ها: نتايج تحليل عاملي به روش مولفه هاي اصلي وجود سه عامل را براي مقياس باورهاي تحصيلي رياضي تاييد کرد که عامل اول 20.17، عامل دوم 10.97 و عامل سوم 7.93 درصد از واريانس کل ازمون را تبيين نمود. براي محاسبه اعتبار همگراي مقياس باورهاي تحصيلي رياضي از همبستگي بين ان و نمرات ازمون پايان ترم رياضي دانش اموزان استفاده شد. نتايج نشان داد که ضريب همبستگي بين مقياس و ازمون 0.72 است که در سطح p<0.001 معني دار مي باشد. پايايي مقياس باورهاي تحصيلي رياضي با استفاده از ضريب الفا .830 است که قابل قبول و رضايت بخش مي باشد. نتيجه گيري: نتايج به دست امده از بررسي شاخص هاي روان سنجي مقياس باورهاي تحصيلي رياضي نشان دادند که مقياس مذکور در سنجش باورهاي تحصيلي رياضي دانش اموزان دوره دبيرستان کارايي لازم را دارا مي باشد و مي توان از ان در پژوهش هاي حوزه اموزش رياضي استفاده کرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 93
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی