برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1395 , دوره  8 , شماره  2 ; از صفحه 12 تا صفحه 23 .
 
عنوان مقاله: 

ارتباط بين حساسيت و آزاردهندگي با شاخص هاي صوتي (PNC ،SIL) در بيمارستان هاي شهر بهبهان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده علوم پزشکی بهبهان، بهبهان، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: بيمارستان به عنوان محلي براي ارائه خدمات درماني مي تواند تحت تاثير منابع آلودگي صدا قرار گيرد و آرامش بيماران و رفاه كاركنان راتحت تاثير منفي قرار دهد. هدف اين مطالعه بررسي ارتباط بين حساسيت و آزاردهندگي با شاخص هاي مختلف صوتي (PNC، SIL) در بيمارستان هاي شهر بهبهان مي باشد.
روش بررسي: در اين مطالعه الودگي صدا در كليه بخش هاي بيمارستان هاي شهر بهبهان در 3 شيفت كاري مورد مطالعه قرار گرفت. در ايستگاه هاي تعيين شده صدا سنجي مطابق
ISO 9612 انجام شد. همچنين تراز معادل صوتي با رعايت زمان 30 دقيقه اندازه گيري شد. در قدم بعد، شاخص هاي PNC-SIL محاسبه شدند. همزمان پرسشنامه استاندارد شده بمنظور ارزيابي حساسيت و آزار صوتي توسط 158 نفر از كاركنان تكميل شد. و در نهايت روابط بين ميزان صدا، حساسيت و آزاردهندگي و شاخص PNC-SIL بوسيله نرم افزارهاي SPSS ويرايش 16 و Excel بدست آمد.
نتايج: نتايج نشان داد كه بين دو شاخص حساسيت و آزار صوتي رابطه معني داري وجود دارد (
P<0.001). آزمون هاي آماري ارتباط معني داري بين حساسيت، آزار با تراز معادل صدا نشان دادند (P=0.05). به علاوه آزار صوتي و حساسيت با شاخص هاي PNC، SIL ارتباط آماري معني داري دارند.
نتيجه گيري: با توجه به نتايج، سطوح صدا در بعضي بيمارستان ها از مقادير استاندارد كشوري بالاتر است. مقادير شاخص هاي
SPIL و PNC حاكي از مشكل و نامفهوم بودن مكالمات است، و اين امر موجب بالا بردن صداي مكالمه و به تبع آن آزار ناشي از صدا در كاركنان مي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 188
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی