برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
شهريور 1394 , دوره  23 , شماره  3 ; از صفحه 130 تا صفحه 142 .
 
عنوان مقاله: 

تبيين تجارب و درك مدرسان و دانشجويان پزشكي از آموزش مبتني بر شواهد: پژوهش كيفي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: امروزه آموزش مبتني بر شواهد با هدف استفاده جدي، صريح و عقلاني از بهترين شواهد رايج به منظور تصميم گيري، در آموزش پزشكي مورد توجه قرار گرفته است. آموزش مبتني بر شواهد روشي موثر در آموزش دانشجويان است و شناخت ديدگاه هاي مدرسان و فراگيران در زمينه اين رويكرد نوين، باعث توسعه كاربرد آن مي شود. هدف اين پژوهش، تبيين تجارب و درك دانشجويان و مدرسان پزشكي در مورد مفهوم آموزش مبتني بر شواهد بود.
مواد و روش ها: اين مطالعه به روش كيفي سال 1392 و در دانشگاه علوم پزشكي تبريز انجام شد. 13 استاد و 5 دانشجوي پزشكي به روش نمونه گيري مبتني بر هدف انتخاب و تجارب و ديدگاه هاي آنان تا رسيدن به مرحله اشباع اطلاعاتي شناسائي شد. براي جمع آوري داده ها از مصاحبه انفرادي نيمه ساختار يافته و براي تحليل آن ها از روش تحليل محتواي كيفي استفاده شد
.
يافته هاي پژوهش: در اين مطالعه سه درون مايه اصلي مداخله آموزشي، تجربيات مدرس و شرايط يادگيري استخراج گرديد. شواهد معتبر تدريس و يادگيري، پژوهش در آموزش، نگرش و باورهاي شخصي، تجربه و دانش حرفه اي، شرايط فراگيران و شرايط محيط آموزشي به عنوان زير طبقات شناسائي شدند
.
بحث و نتيجه گيري: بر اساس تجارب و درك مشاركت كنندگان، مداخله آموزشي، تجربيات مدرس و شرايط يادگيري اجزاء كليدي آموزش مبتني بر شواهد مي باشند. براي بهبود يادگيري فراگيران، آموزش پزشكي مبتني بر نظرات و اعتقادات شخصي بايد به آموزش بر مبناي بهترين شواهد تغيير يابد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ادیب، ی.، و دهقانی، غ. (1394). تبیین تجارب و درک مدرسان و دانشجویان پزشکی از آموزش مبتنی بر شواهد: پژوهش کیفی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام, 23(3), 130-142. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=287966



Vancouver : کپی

ادیب یوسف، دهقانی غلامعلی. تبیین تجارب و درک مدرسان و دانشجویان پزشکی از آموزش مبتنی بر شواهد: پژوهش کیفی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1394 [cited 2021September22];23(3):130-142. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=287966



IEEE : کپی

ادیب، ی.، دهقانی، غ.، 1394. تبیین تجارب و درک مدرسان و دانشجویان پزشکی از آموزش مبتنی بر شواهد: پژوهش کیفی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام, [online] 23(3), pp.130-142. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=287966.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 116 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی