برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1395 , دوره  11 , شماره  1 ; از صفحه 85 تا صفحه 94 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير متغيرهاي جمعيت شناختي بر امکان پذيري رعايت اخلاق حرفه اي تدريس در دانشگاه ها

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
 
چکیده: 

زمينه: اعضاي هيأت علمي از ارکان اصلي دانشگاه ها هستند که نقش اصلي را در اداره و هدايت دانشگاه ها به عهده دارند، بنابراين بايد اخلاق حرفه اي را رعايت کنند. متغيرهاي جمعيت شناختي ازجمله عواملي هستند که اخلاق حرفه اي را تحت تاثير قرار مي دهند. ازاين رو پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير متغيرهاي جمعيت شناختي مدرسان بر نظر آنها درخصوص امکان پذيري رعايت اخلاق حرفه اي تدريس در دانشگاه ها انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر با رويکرد کمي و با استفاده از روش زمينه يابي انجام شده است. جامعه آماري شامل مدرسان دانشگاه هاي دولتي و آزاد شهر تهران بوده که با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي 131 نفر به عنوان نمونه آماري انتخاب شدند. ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده است و از طريق آزمون مقايسه ميانگين ها (F) داده ها تحليل شد.
يافته ها: جنسيت بيشترين تفاوت را در پاسخگويي به مولفه هاي امکان پذيري رعايت اخلاق حرفه اي تدريس از نظر مدرسان ايجاد کرده است. سابقه کاري، نوع استخدام و نوع دانشگاه به ترتيب بر مولفه هاي کمتري اثر داشته اند. مرتبه علمي مدرسان هيچ تفاوتي در نظر آنها نسبت به مولفه هاي رعايت اخلاق حرفه اي ايجاد نکرده است.
نتيجه گيري: ديدگاه هاي جنستي موجود و نوع تربيت حاصل از آن، مي تواند بر اخلاق حرفه اي حتي در سطح دانشگاه نيز موثر باشد. به علاوه درصورتي که استخدام و ارتقاء اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها علاوه بر ملاک هاي علمي، منشور اخلاق حرفه اي را نيز در برگيرد، منجر به تقويت و بهبود اخلاق حرفه اي در دانشگاه ها خواهد شد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

نوریان، م.، و آتشک، م.، و سالم، ص.، و جمشیدزاده کیاسرایی، م. (1395). تاثیر متغیرهای جمعیت شناختی بر امکان پذیری رعایت اخلاق حرفه ای تدریس در دانشگاه ها. اخلاق در علوم و فناوری, 11(1), 85-94. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=287043



Vancouver : کپی

نوریان محمد، آتشک محمد، سالم صدیقه، جمشیدزاده کیاسرایی معصومه. تاثیر متغیرهای جمعیت شناختی بر امکان پذیری رعایت اخلاق حرفه ای تدریس در دانشگاه ها. اخلاق در علوم و فناوری. 1395 [cited 2021June13];11(1):85-94. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=287043



IEEE : کپی

نوریان، م.، آتشک، م.، سالم، ص.، جمشیدزاده کیاسرایی، م.، 1395. تاثیر متغیرهای جمعیت شناختی بر امکان پذیری رعایت اخلاق حرفه ای تدریس در دانشگاه ها. اخلاق در علوم و فناوری, [online] 11(1), pp.85-94. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=287043.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 85 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی