برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1395 , دوره  11 , شماره  1 ; از صفحه 63 تا صفحه 74 .
 
عنوان مقاله: 

طراحي مدل ارزيابي ملاحظه هاي اخلاق کسب و کار

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مدیریت، دانشکده مدیریتو اقتصاد، دانشگاه تربیتمدرس
 
چکیده: 
زمينه: امروزه توسعه تجارت جهاني، فرهنگ هاي مختلف و سيستم هاي اجتماعي و اقتصادي متنوع را در تعامل با يکديگر قرار داده است. در چنين محيطي، اهميت ملاحظات اخلاقي بيش از پيش نمايان مي شود. هدف پژوهش حاضر شناسايي ابعاد و شاخص هاي مورد ارزيابي ملاحظات اخلاقي در کسب وکار و اولويت بندي اين ابعاد و شاخص ها مي باشد.روش: روش پژوهش حاضر توصيفي و از نوع پيمايشي است، جامعه آماري اين تحقيق خبرگان بيمارستان هاي استان خراسان رضوي مي باشند. ابزار جمع آوري اطلاعات در اين تحقيق، پرسشنامه مي باشد. و در گام بعد، با استفاده از يک متدلوژي تحليل نوين تحت عنوان مدلسازي ساختاري تفسيري (ISM) روابط بين ابعاد و شاخص هاي اخلاق کسب وکار تعيين و به صورت يکپارچه مورد تحليل قرار گرفته است. در ادامه تحقيق حاضر از تکنيک ديمتل(DEMATEL) جهت تعيين و بررسي نحوه اولويت بندي شاخص هاي اخلاق کسب وکار استفاده گرديده است.يافته ها: با مرور ادبيات تحقيق و مصاحبه با خبرگان 27 عامل موثر شناسايي شده است. سپس اين عوامل در 6 بعد اصلي طبقه بندي گرديد. در گام بعد روابط بين ابعاد و شاخص هاي اخلاق کسب و کار تعيين و به صورت يکپارچه مورد تحليل قرار گرفته است. اولويت بندي ابعاد و شاخص هاي اخلاق کسب و کار در بيمارستان هاي استان خراسان رضوي حاصل شده که بر اين اساس در ميان ابعاد، رهبري اخلاق مدار با اهميت ترين بعد و اصول اخلاقي به عنوان کم اهميت ترين بعد مي باشد؛ همچنين در ميان شاخص ها، شاخص مسووليت پذيري از بهترين وضعيت برخوردار بوده و داشتن فناوري و تجهيزات جديد و عدم فرسودگي آن ها ضعيف ترين عامل در اين مرکز مي باشد.نتيجه گيري: اولويت بندي ابعاد و شاخص هاي اخلاق کسب وکار در پژوهش حاضر با مشخص نمودن نقاط قوت و ضعف آنها مي‏تواند به عنوان الگويي مناسب براي سياست‏گذاري و تدوين استراتژي در سطح کلان و همچنين در سطح خرد استفاده گردد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

آذر، ع.، و رمضانیان، م.، و فرخی، ه.، و دولت خواهی، ک. (1395). طراحی مدل ارزیابی ملاحظه های اخلاق کسب و کار. اخلاق در علوم و فناوری, 11(1), 63-74. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=287038



Vancouver : کپی

آذر عادل، رمضانیان محمدرحیم، فرخی هادی، دولت خواهی کسری. طراحی مدل ارزیابی ملاحظه های اخلاق کسب و کار. اخلاق در علوم و فناوری. 1395 [cited 2022January17];11(1):63-74. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=287038



IEEE : کپی

آذر، ع.، رمضانیان، م.، فرخی، ه.، دولت خواهی، ک.، 1395. طراحی مدل ارزیابی ملاحظه های اخلاق کسب و کار. اخلاق در علوم و فناوری, [online] 11(1), pp.63-74. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=287038.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 358 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی