برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1396 , دوره  11 , شماره  3 ; از صفحه 259 تا صفحه 268 .
 
عنوان مقاله: 

تعيين ميزان اثربخشي آموزش مهارتهاي تفکر انتقادي بر درک مطلب و نوع راهبردهاي يادگيري مورداستفاده زبان آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه زبان انگلیسی، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران
 
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف تعيين ميزان اثربخشي آموزش مهارت هاي تفکر انتقادي بر درک مطلب و نوع راهبردهاي يادگيري مورداستفاده توسط زبان آموزان ايراني انجام شد. اين پژوهش از نوع شبه آزمايشي و با طرح پيش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماري اين پژوهش شامل 140 دانشجو بودند که به شيوه نمونه گيري در دسترس انتخاب و به طور تصادفي در دو گروه آزمايشي و کنترل جايگزين شدند. 80 نفر از شرکت کنندگان در گروه آزمايشي در خلال جلسات آموزش زبان از آموزش مهارت هاي تفکر انتقادي بهره مند شدند، درحالي که 60 نفرگروه کنترل چنين آموزشي دريافت نکردند. ابزار مورداستفاده تحقيق جهت گردآوري داده ها شامل آزمون درک مطلب خواندن و پرسشنامه راهبردهاي يادگيري (SILL) بود که به صورت پيش آزمون و پس آزمون اجرا شدند. داده ها با استفاده از تحليل کوواريانس پردازش شدند. نتايج نشان داد که گروه آزمايشي پس از مداخله عملکرد بهتري نسبت به گروه کنترل در پس آزمون درک مطلب خواندن داشتند (p<0.05). افزون بر اين نتايج نشان داد شرکت کنندگان پس از پايان مداخله از راهبردهاي فراشناختي، اجتماعي و جبراني بيشتري در حين خواندن متون در مقايسه با قبل از شروع دوره آموزشي استفاده مي کردند. درمجموع يافته هاي مطالعه حاضر و همخواني آن با نتايج پژوهش هاي پيشين نشان داد که آموزش مهارت هاي تفکر انتقادي نقش مهمي در افزايش توانايي خواندن و درک مطلب و نوع راهبردهاي مورداستفاده توسط زبان آموزان بازي مي کند. به عبارت ديگر، حرکت به سوي آموزش مبتني بر تفکر و بهره مندي از فعاليت هايي در راستاي آموزش و تقويت مهارت هاي تفکر انتقادي در خلال کلاس هاي عادي آموزش زبان مي تواند به دستاوردهاي بهتري درزمينه فراگيري زبان منتهي گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

واحدی، و.، و ابراهیمی، م. (1396). تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بر درک مطلب و نوع راهبردهای یادگیری مورداستفاده زبان آموزان. فناوری آموزش (فناوری و آموزش), 11(3), 259-268. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=286717



Vancouver : کپی

واحدی وحیده سادات، ابراهیمی ملیحه. تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بر درک مطلب و نوع راهبردهای یادگیری مورداستفاده زبان آموزان. فناوری آموزش (فناوری و آموزش). 1396 [cited 2021April18];11(3):259-268. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=286717



IEEE : کپی

واحدی، و.، ابراهیمی، م.، 1396. تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بر درک مطلب و نوع راهبردهای یادگیری مورداستفاده زبان آموزان. فناوری آموزش (فناوری و آموزش), [online] 11(3), pp.259-268. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=286717>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 181 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی