برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير نمايه سازي مفهوم-محور تصاوير بر بازيابي آن ها با استفاده از موتور جستجوي گوگل

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه رازی
 
چکیده: 

هدف: هدف از نگارش اين مقاله ارزيابي تاثير شيوه نمايه سازي مفهوم-محور بر بهينه سازي بازيابي تصاوير با استفاده از موتور جست جوي گوگل است و روي ويژگي هاي مورد توجه موتور جست وجوي گوگل در بازيابي تصاوير بحث مي کند. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردي مي باشد و روش ان، پژوهش مبتني بر فن اوري و نيمه تجربي است. يافته ها: نمونه پژوهش اين پژوهش شامل 900 تصوير بود که بر روي سايتي اختصاصي بارنهاده شد. سايت اختصاص يافته شامل 9 صفحه با کدهاي مختلف بود؛ به اين معني که براي هر گروه از تصاوير ويژگي هاي خاص مفهومي منظور گرديد. از 9 کد بازيابي (عنصر فراداه اي توصيف کننده تصاوير) در 4 کد که شامل: «عنوان تصوير»، «متن جايگزين تصوير»، «اطلاعات قالب تصوير» و «تصاويري که هيچ تغييري روي انها اعمال نشده»، هيچ گونه تصويري بازيابي نشد و بنابراين تحليل روي 5 کد باقيمانده شامل: «شرح حاشيه تصوير به زبان انگليسي»، «شرح حاشيه تصوير به زبان فارسي»، «اسم فايل»، «اصطلاحات اختصاص يافته بر اساس زبان نمايه سازي ازاد» و «زبان نمايه سازي مهارشده» صورت گرفت. تعداد تصاوير بازيابي شده در اين بخش شامل 417 تصوير بود. از بين 5 کدي که تصاوير انها بازيابي شد، اختصاص شرح حاشيه تصوير بيشترين تاثير را در بازيابي تصاوير از نظر تعداد داشت، يعني تصاوير داراي کد فوق بيشتر از ساير کدها توسط گوگل نمايه سازي شدند. بنابراين در بارنهادن تصاوير به وبگاه هاي مختلف توجه به اين نکته باعث بازيابي بيشتر تصاوير از طريق موتور جست وجوي گوگل مي گردد. ازمون خي دو براي تفاوت فراواني تصاوير بازيابي شده در 5 کد مذکور معني دار بود و نشان داد که در کدهاي مختلف به طور معني-داري تعداد متفاوتي تصوير بازيابي شده اند. تخصيص شرح حاشيه تصوير به زبان انگليسي بهترين و تخصيص اسم فايل به تصاوير کمترين تاثير را در رتبه بازيابي تصاوير در نمونه پژوهشي داشت. ازمون کروسکال واليس براي سنجش تفاوت رتبه هاي گروه هاي پنج گانه، معني دار بود که يعني ميانگين رتبه بازيابي تصاوير در گروه هاي پنج گانه متفاوت بوده است. اصالت/ارزش: شناخت شيوه ها، ويژگي ها و محدوديت هاي نمايه سازي تصاوير از طريق موتور جست وجوي گوگل مي تواند به کاربران اينترنت و نمايه سازان تصاوير در بازيابي و نمايه سازي تصاوير مورد نظر انها کمک کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 193
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی