5 SID.ir | نقش محيط يادگيري در ارتقاي آموزش و معرفي ابزارهاي اندازه گيري محيط يادگيري
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

نقش محيط يادگيري در ارتقاي آموزش و معرفي ابزارهاي اندازه گيري محيط يادگيري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
 
چکیده: 

محيط يادگيري زمينه فيزيکي يا مجازي است که يادگيري در آن اتفاق مي افتد. در مقالات و کتب مختلف به صورت پراکنده به بررسي محيط يادگيري پرداخته شده است. هدف از انجام اين مطالعه، بيان اهميت و لزوم پ‍ژوهش در مورد محيط يادگيري و شناخت ابزارهاي اندازه گيري محيط آموزشي و راه هاي ارتقاي آن است. در اين مطالعه مروري پايگاه هاي اطلاعاتي فارسي شامل Sid، Iranmedex، Irandoc و Magiran با کمک کليدواژه هايي شامل محيط يادگيري، محيط آموزشي، جو آموزشي و همچنين پايگاه هاي اطلاعاتي لاتين شامل Pubmed، Erice با کليدواژه هاي Educational Environment، Learning Environment، Educational Climate مورد جستجو قرار گرفت. يافته هاي اين مطالعه در سه حيطه که عبارتند از: اهميت محيط آموزشي شامل تاثيرگذاري بر رفتار دانشجو، تاثير بر پيشرفت تحصيلي و موفقيت در امر يادگيري، ايجاد تصويري نسبتا جامع از وضعيت کلي فرايند آموزش و...، ابزارهاي اندازه گيري محيط آموزشي شامل MSLES، LEQ، MSEQ، DREEM، MSEI، Mini-STEEM و... و راهکارهاي ارتقاي محيط آموزشي شامل نقش مدير در ارتقاي محيط يادگيري، نقش استاد در ارتقاي محيط يادگيري و نقش ارتقاي محيط فيزيکي در ارتقاي محيط يادگيري ارائه مي شود. محيط آموزشي مناسب يکي از عناصر ضروري براي يادگيري است. ابزارهاي ارزشمندي جهت سنجش محيط آموزشي طراحي شده است. هيچ ابزاري همه عناصر محيط آموزشي را مورد سنجش قرار نمي دهد. با سنجش محيط آموزشي توسط ابزار مناسب و به کارگيري راهکارهاي بهبود محيط آموزشي مي توان به ارتقاي ياددهي يادگيري و همچنين اجراي موفق برنامه درسي کمک شاياني نمود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 831
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی