برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1394 , دوره  8 , شماره  20 ; از صفحه 25 تا صفحه 32 .
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي کيفي و کمي سوالات آزمون ارتقاء دستياري سال هاي 91 و 92 دانشگاه علوم پزشکي قزوين

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
 
چکیده: 
سابقه و هدف: طراحي دقيق سوالات آزمون ارتقا مبتني با اصول استاندارد از اهميت بالايي برخوردار است. هدف از اين مطالعه ارزيابي کيفي و کمي سوالات آزمون ارتقاء دستياري سال هاي 91 و 92 دانشگاه علوم پزشکي قزوين و بررسي ارتباط بين سطوح تاکسونومي با شاخص هاي کمي سوالات آزمون ارتقا دستياري است.روش کار: کليه سوالات آزمون ارتقا دستياري در 7 رشته تخصصي پزشکي دانشگاه علوم پزشکي قزوين در سال هاي 91 و 92 مورد مطالعه قرار گرفت. تاکسونومي سوالات در سه سطح دانش، درک و کاربرد تعيين گرديد. قدرت افتراق در چهار گروه خوب، متوسط، ضعيف و منفي بررسي شد. درجه دشواري در 5 سطح ساده، متوسط، دشوار، خيلي دشوار و فوق العاده دشوار تقسيم بندي گرديد. اطلاعات وارد نرم افزار SPSS v.19 شد.جهت بررسي ارتباط بين متغيرها از آزمون کاي زوجي و ANOVA استفاده شد.يافته ها: از مجموع 2100 سوال، 38درصد تاکسونومي يادآوري، 24.1 درصد در سطح درک و 37.9 درصد در سطح کاربرد بود. قدرت افتراق 24.9 درصد سوالات منفي، 34.1 درصد ضعيف، 22.5 درصد متوسط و 18.5 درصد خوب بود. ازنظر درجه دشواري، 22.1 درصد سوالات ساده، 22.6 درصد متوسط، 24.5 درصد دشوار، 17.5 درصد خيلي دشوار و 13.2 درصد فوق العاده دشوار بود. ارتباط معناداري بين تاکسونومي و قدرت افتراق بدست آمد، سوالات با تاکسونومي يادآوري قدرت افتراق کمتر و در سوالات با تاکسونومي درک و کاربرد قدرت افتراق بالاتر بود (p<0.001)نتيجه گيري: افزايش سطح تاکسونومي سوالات مي تواند باعث بهبود قدرت افتراق سوالات آزمون گردد. با توجه به اين که سوالات طراحي شده با تاکسونومي دو و سه کمتر از حد استاندارد بود(سطح استاندارد در آزمون هاي، post graduate 80 درصد مي باشد) پيشنهاد مي گردد اساتيد در آزمون ارتقا، تعداد سوالات بيشتري با تاکسونومي بالاتر طرح نمايند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

درخشان، ف.، و احمدی، س.، و علامی، ع. (1394). ارزیابی کیفی و کمی سوالات آزمون ارتقاء دستیاری سال های 91 و 92 دانشگاه علوم پزشکی قزوین. توسعه آموزش در علوم پزشکی, 8(20), 25-32. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=284405



Vancouver : کپی

درخشان فریبا، احمدی سلیمان، علامی عباس. ارزیابی کیفی و کمی سوالات آزمون ارتقاء دستیاری سال های 91 و 92 دانشگاه علوم پزشکی قزوین. توسعه آموزش در علوم پزشکی. 1394 [cited 2022January25];8(20):25-32. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=284405



IEEE : کپی

درخشان، ف.، احمدی، س.، علامی، ع.، 1394. ارزیابی کیفی و کمی سوالات آزمون ارتقاء دستیاری سال های 91 و 92 دانشگاه علوم پزشکی قزوین. توسعه آموزش در علوم پزشکی, [online] 8(20), pp.25-32. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=284405.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 87 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی