برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1394 , دوره  10 , شماره  4 ; از صفحه 294 تا صفحه 308 .
 
عنوان مقاله: 

تجارب اعضاي هيات علمي موفق دانشکده پزشکي در تدريس دوره علوم پايه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
 
چکیده: 

مقدمه: علوم پايه بخش مهمي از آموزش در دوره پزشکي است که بدون آن تربيـت پزشـکان شايسـته و کارآمـد غيـر ممکـن مي باشد. با توجه به پيچيدگي هاي موجود در تدريس و به خصوص تدريس در علوم پايه و تاثيرپذيري آن از عوامل مختلف، لزوم بررسي اين پديده به صورت جامع احساس شد. اين تحقيق به توصيف تجارب اعضاي هيات علمي موفق علوم پايه دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان پرداخته است. روش بررسي: اين مطالعه کيفي به روش تحليل محتواي مرسوم انجام شد. داده ها با استفاده از نمونه گيري مبتني بر هدف و مصاحبه فـردي نيمه ساختارمند با اعضاي هيات علمي علوم پايه و مصاحبه هاي گروهي با فراگيران جمع آوري شد. نتايج: از تجزيه و تحليل داده ها سه طبقه اصلي و هفت زيرطبقه استخراج شد که شامل تحکيم زيرساخت هاي تدريس ( طرح درس سيال، مواد آموزشي مفيد و کاربردي، و اصلاح مداوم برنامه هاي درسي)، ارتقاي فرآيند تدريس (تسهيل يادگيري و انتقال مناسب محتوا) و تکميل فرآيند تدريس (ابزار مناسب ارزشيابي و استمرار ارزيابي) بود. نتيجه گيري: تجارب مثبتي هم چون کاستن حجم مطالب، تدريس مطالب مفيد و کاربردي، تدريس جذاب، برخورد زودرس با بالين و ارائه ماده آموزشي مناسب مي بايست براي بهبود تدريس به عنوان الگو قرار گيرد و جهت رفع تجارب منفي هم چون تدريس محض علوم پايه و غرق شدن در جزييات، تاکيد بر حفظيات، افراط در سخنراني، سيستم آزمون چهارگزينه اي و مهيا نبودن اعضاي هيات علمي براي بسياري از روش هاي تدريس بايستي اقدام گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 110
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی