برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1394 , دوره  10 , شماره  4 ; از صفحه 264 تا صفحه 277 .
 
عنوان مقاله: 

نقش بازخورد در آموزش باليني: اصول، راهبردها و مدل ها

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
 
چکیده: 

مقدمه: ارائه بازخورد، جزء ضروري و جدايي ناپذير يادگيري است. بازخورد منجر به يادگيري و پيشرفت مي شود و سبب مي شود که دانشجو در مسير دستيابي به هدف باقي بماند. متاسفانه در آموزش پزشکي، بازخورد يا خيلي کم ارائه شده و يا اصلا ارائه نمي شود. ارائه بازخورد در قالب مناسب نيز از جمله مسائلي است که بايد مورد توجه قرار گيرد. هدف مقاله حاضر ارائه اصول و ويژگي هاي بازخورد موثر، راهبردها و مدل هاي ارائه بازخورد است. روش بررسي: در اين مطالعه براي يافتن مقالات مرتبط با موضوع تحقيق، پايگاه هاي اطلاعاتيElsevier، Google Scholar، Sid و Magiran با استفاده از کليد واژه هاي بازخورد (feedback)، ارزشيابي باليني (clinical evaluation)، آموزش باليني (clinical education) و مدل هاي ارائه بازخورد (feedback models) مورد جستجو قرار گرفت. در مورد مقالات فارسي سال 1385 و در مورد مقالات لاتين سال 2000 مبنا قرار داده شد. در مجموع 49 مقاله به دست آمد. از مجموع مقالاتي که به دست آمد، 34 مقاله مرتبط تشخيص داده شد و مورد استفاده قرار گرفت و 15 مقاله به دليل نامرتبط بودن کنارگذاشته شد. نتايج: بازخورد بايد به عنوان عامل ايجاد و تقويت بازانديشي که يکي از مهم ترين اصول آموزش باليني است مورد توجه قرار گيرد. بازخوردي موثر است که به صورت يک مرحله معين در آموزش در نظر گرفته شده باشد؛ ويژگي ها و اصول بازخورد در آن مدنظر قرار گرفته شود؛ و با بکارگيري راهبردها و مدل هاي مناسب ارائه شود. بازخورد هدفمند، برنامه ريزي شده و متعادلي که به شيوه اي مناسب و متناسب با مخاطبانش ارائه شود، بازخورد موثر و سازنده اي خواهد بود. نتيجه گيري: بازخورد معنادار ( meaningful) و سازنده (constructive) جنبه اساسي ياددهي و يادگيري بوده و براي دستيابي دانشجويان به اطلاعات سازنده ضروري است. بنابراين لازم است که اساتيد و مربيان باليني در خصوص ارائه بازخورد موثر آموزش کافي دريافت کنند. آشنايي با مدلها و راهبردهاي ارائه بازخورد مي تواند زمينه ارائه بازخورد سازنده و موثر را فراهم سازد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

رحیمی، م.، و احسان پور، س.، و حقانی، ف. (1394). نقش بازخورد در آموزش بالینی: اصول, راهبردها و مدل ها. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد, 10(4), 264-277. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=283715



Vancouver : کپی

رحیمی معصومه، احسان پور سهیلا، حقانی فریبا. نقش بازخورد در آموزش بالینی: اصول, راهبردها و مدل ها. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد. 1394 [cited 2021September18];10(4):264-277. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=283715



IEEE : کپی

رحیمی، م.، احسان پور، س.، حقانی، ف.، 1394. نقش بازخورد در آموزش بالینی: اصول, راهبردها و مدل ها. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد, [online] 10(4), pp.264-277. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=283715.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 579 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی