برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهمن 1394 , دوره  26 , شماره  11 ; از صفحه 993 تا صفحه 1000 .
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي نيازهاي يادگيري بيماران همودياليزي در مراکز آموزشي درماني دانشگاه علوم پزشکي اروميه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* ارومیه، پردیس نازلو، دانشکده پیراپزشکی، گروه فناوری اطلاعات سلامت
 
چکیده: 

پيش زمينه وهدف: به دليل پيچيدگي فرايند همودياليز و همچنين لزوم مشارکت بيمار در مراقبت سلامت خود، آموزش بيمار بايد به عنوان يک جزء مهم برنامه هاي ارتقاء سلامت و مديريت بيماري مورد توجه قرار گيرد. براين اساس آموزش بيماران همودياليزي بايستي بر نيازها و مشکلات اختصاصي هر بيمار استوار باشد به صورتي که بتواند سبب تغيير رفتار در آن ها شود. هدف از اين پژوهش، تعيين نيازها و روش هاي آموزشي بيماران در مراکز همودياليز دانشگاه علوم پزشکي اروميه مي باشد. تا با آگاهي از آن ها به اشاعه بهترين شيوه هاي عملي جهت توسعه آن دست يافت.
مواد و روش کار: اين مطالعه از نوع توصيفي-مقطعي بوده که در سال 1394 انجام گرفت. جامعه مورد پژوهش شامل بيماران همودياليزي که به بخش همودياليز مراکز آموزشي درماني اروميه مراجعه مي کنند، که طبق آمار موجود تعداد 420 نفر بيمار مي باشد. داده ها از طريق يک پرسشنامه که روايي و پايايي آن مورد تاييد قرار گرفت، جمع آوري گرديد. داده هاي جمع آوري شده توسط نرم افزار آماري SPSS و با استفاده از آزمون هاي خي دو و t-test تحليل شد.
يافته ها: اکثر بيماران همودياليزي ترجيح مي دادند که از روش هاي پمفلت و کارگاه و سخنراني شفاهي که توسط پزشکان، پرستاران و روان شناسان آموزش داده مي شود استفاده کنند. بيشترين نياز يادگيري بيماران همودياليزي به ترتيب مربوط به مسائل روانشناسي (4.88)، عوامل خطرزا (4.75)، تغيير سبک زندگي (4.62)، تغذيه (4.56) و فعاليت هاي روزمره و ورزش (4.43) مي باشد.
بحث و نتيجه گيري: نتايج اين تحقيق نشان مي دهد که بيماران همودياليزي در مورد مسائل روانشناسي (افسردگي، مديريت استرس و...)، شناخت ريسک فاکتورها، سبک زندگي و تغذيه نياز به يادگيري دارند، که در اين زمينه مي توان از مشاوره هاي روانشناسي و تغذيه نيز در کنار توصيه هاي متخصصان باليني استفاده شود. همچنين ضروري به نظر مي رسد طرحي براي استانداردسازي ساختار و محتواي آموزشي که مبتني بر نيازهاي يادگيري بيماران باشد ارائه شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مخدومی، خ.، و رحیمی، ب.، و جبرائیلی، م.، و آبخیز، س.، و احمدی زاد، ع. (1394). ارزیابی نیازهای یادگیری بیماران همودیالیزی در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه), 26(11), 993-1000. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=283057



Vancouver : کپی

مخدومی خدیجه، رحیمی بهلول، جبرائیلی محمد، آبخیز سعید، احمدی زاد علیرضا. ارزیابی نیازهای یادگیری بیماران همودیالیزی در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه). 1394 [cited 2021October17];26(11):993-1000. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=283057



IEEE : کپی

مخدومی، خ.، رحیمی، ب.، جبرائیلی، م.، آبخیز، س.، احمدی زاد، ع.، 1394. ارزیابی نیازهای یادگیری بیماران همودیالیزی در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه), [online] 26(11), pp.993-1000. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=283057.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 59 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی