نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1394 , دوره  7 , شماره  4 ; از صفحه 529 تا صفحه 548 .
 
عنوان مقاله: 

اثر دست برتري و نوع تمرين (آشکار و پنهان) بر دقت و زمان عکس العمل متوالي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، اصفهان، ایران
 
چکیده: 
هدف اين تحقيق، بررسي اثر دست برتر و دو روش تمرين آشکار و پنهان بر يادگيري توالي حرکتي بود. به اين منظور، 60 دختر 17-14 ساله با توجه به دست برتر با آرايش تصادفي در چهار گروه راست دست-تمرين آشکار، راست دست-تمرين پنهان، چپ دست- تمرين آشکار، چپ دست- تمرين پنهان قرار گرفتند. تکليف شرکت کنندگان، دقت و زمان عکس العمل متوالي بود. مرحله اکتساب شامل اجراي هشتصد کوشش تمريني بود. گروه هاي تمرين آشکار، از ترتيب ظهور محرک ها آگاهي داشتند، اما به گروه هاي تمرين پنهان، اين آگاهي داده نشد. روز بعد از مرحله اکتساب، آزمون يادداري و انتقال گرفته شد. آناليز واريانس چندراهه نشان داد که صرف نظر از دست برتر، تمرين پنهان بر يادگيري زمان عکس العمل در هر سه مرحله اکتساب، يادداري و انتقال موثرتر از تمرين آشکار بود. مقايسه افراد راست دست و چپ دست، صرف نظر از نوع تمرين در دقت پاسخ مرحله اکتساب معنادار بود و چپ دست ها بادقت تر بودند. اثر متقابل دست برتر و نوع تمرين بر زمان واکنش و دقت پاسخ معنادار نبود.بدين مفهوم که افراد راست دست و چپ دست در تمرين آشکار و همين طور، تمرين پنهان تفاوت معناداري با يکديگر نداشتند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

فرنقی، ز.، و بادامی، ر.، و نزاکت الحسینی، م. (1394). اثر دست برتری و نوع تمرین (آشکار و پنهان) بر دقت و زمان عکس العمل متوالی. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت), 7(4), 529-548. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=279645



Vancouver : کپی

فرنقی زهره، بادامی رخساره، نزاکت الحسینی مریم. اثر دست برتری و نوع تمرین (آشکار و پنهان) بر دقت و زمان عکس العمل متوالی. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت). 1394 [cited 2022June30];7(4):529-548. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=279645



IEEE : کپی

فرنقی، ز.، بادامی، ر.، نزاکت الحسینی، م.، 1394. اثر دست برتری و نوع تمرین (آشکار و پنهان) بر دقت و زمان عکس العمل متوالی. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت), [online] 7(4), pp.529-548. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=279645.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 414 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی