برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1394 , دوره  7 , شماره  4 ; از صفحه 491 تا صفحه 510 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير تداخل زمينه اي فزاينده نظام دار بر يادگيري برنامه حرکتي تعميم يافته متفاوت (سرويس واليبال)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
 
چکیده: 

هدف از اين پژوهش، بررسي اثر تداخل زمينه اي مسدود، نظام دار فزاينده و تصادفي بر اکتساب، يادداري و انتقال مهارت هاي واليبال مبتني بر تغييرات در برنامه حرکتي تعميم يافته است. در واقع تحقيق حاضر با هدف پاسخ به اين پرسش انجام گرفت که آيا افزايش منظم سطح تداخل زمينه اي، بر يادگيري مهارت سرويس واليبال از آرايش مسدود يا تصادفي اثربخش تر است. در اين پژوهش 30 دانشجو (در 3 گروه 10 نفري) با ميانگين سني 4±23 سال شرکت کردند. تفاوت گروه ها در آرايش تمرين سه نوع سرويس بود. آزمودني ها، در اين آزمايش، مهارت سرويس پنجه ساده، چکشي و موجي واليبال را از فاصله 9 متر از تور واليبال با آرايش هاي مختلف انجام دادند. هر شرکت کننده 108 تکرار از هر سرويس و در مجموع 324 کوشش طي 9 جلسه (هر جلسه 36 تکرار) انجام داد. نتايج نشان داد آرايش افزايشي، در مقايسه با تمرين تصادفي و مسدود، موجب اجراي بهتر در آزمون يادداري و انتقال شد (P<0.05). در مجموع پيشنهاد شد براي تسهيل يادگيري چند برنامه حرکتي تعميم يافته، آرايش از تداخل کم شروع و به صورت تدريجي منظم به سمت تداخل زياد برنامه ريزي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 88
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی