برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1394 , دوره  7 , شماره  4 ; از صفحه 473 تا صفحه 490 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير تمرينات ادراکي- حرکتي بر رشد مهارت هاي حرکتي دختران کم توان ذهني تربيت پذير

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، ایران، تهران
 
چکیده: 

هدف از تحقيق حاضر بررسي تاثير تمرينات ادراکي-حرکتي بر رشد مهارت هاي حرکتي دختران کم توان ذهني تربيت پذير بود. به همين منظور 20 دختر کم توان ذهني تربيت پذير از مرکز سازمان بهزيستي شهرستان مريوان با ميانگين سني 8.3±1.11 سال و ضريب هوشي 39.14±6.84 با روش نمونه گيري هدفمند بررسي شدند. از همه کودکان پيش آزمون گرفته شد، سپس نمونه ها به صورت هدفمند به دو گروه 10 نفري کنترل و مداخله تقسيم شدند. براي سنجش مهارت هاي حرکتي درشت و ظريف از آزمون تبحر حرکتي برونينکس- اوزرتسکي استفاده شد. گروه مداخله، تمرينات ادراکي- حرکتي را طي 24 جلسه و هر جلسه 45 تا 60 دقيقه و 3 روز در هفته انجام دادند. پس از 24 جلسه تمرين از هر دو گروه، پس آزمون به عمل آمد. تجزيه وتحليل داده ها که با استفاده از آزمون آماري K-S، ويلکاکسون و يو من ويتني انجام گرفت، نشان داد که مداخله تمرينات ادراکي- حرکتي تاثير معناداري روي مهارت هاي حرکتي درشت در گروه تمريني داشته است (P<0.05). درحالي که تاثير اين دوره تمريني بر مهارت هاي ظريف از نظر آماري معنادار نبود (P>0.05). از نتايج چنين برداشت مي شود که برنامه تمريني به کاررفته در تحقيق حاضر براي بهبود مهارت هاي حرکتي درشت دختران کم توان ذهني تربيت پذير مناسب است و مراکز مربوط مي توانند از آن به عنوان برنامه تمريني استفاده کنند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
Cite:
APA : کپی

باغنده، ح.، و حومنیان، د.، و عرب عامری، ا. (1394). تاثیر تمرینات ادراکی- حرکتی بر رشد مهارت های حرکتی دختران کم توان ذهنی تربیت پذیر. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت), 7(4), 473-490. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=279638



Vancouver : کپی

باغنده حسین، حومنیان داوود، عرب عامری الهه. تاثیر تمرینات ادراکی- حرکتی بر رشد مهارت های حرکتی دختران کم توان ذهنی تربیت پذیر. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت). 1394 [cited 2021April18];7(4):473-490. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=279638



IEEE : کپی

باغنده، ح.، حومنیان، د.، عرب عامری، ا.، 1394. تاثیر تمرینات ادراکی- حرکتی بر رشد مهارت های حرکتی دختران کم توان ذهنی تربیت پذیر. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت), [online] 7(4), pp.473-490. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=279638>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
بازدید یکساله 576 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی