برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1392 , دوره  6 , شماره  12 ; از صفحه 162 تا صفحه 176 .
 
عنوان مقاله: 

تحليل کاربرد نقش نماهاي گفتماني در داستانهاي کودکان فارسي زبان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه زبان انگلیسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
 
چکیده: 
نقش نماهاي گفتماني عناصر زباني هستند که نشانگر روابط متفاوت و پيوستگي ميان واحدهاي گفتاري مي باشند. بيشتر پژوهشها درباره رشد اين صورتهاي زباني، اغلب متمرکز بر مکالمات است تا داستان گويي، از اين رو، پژوهش پيش رو به بررسي تاثير سن و ابزار استخراج داستان گويي بر کاربرد نقش نماهاي گفتماني در کودکان پيش مدرسه اي پرداخته است. پانزده کودک تک زبانه طبيعي فارسي زبان، دختر و پسر، در اين پژوهش شرکت داشته اند که در سه گروه سني 4-5، 5-6 و 6-7 طبقه بندي شده اند.در اين پژوهش، دو آزمون بازگويي و توليد داستان بر اساس دوکتاب متفاوت داستان کودک به منظور استخراج داستانهاي کودکان اين مطالعه بکاررفتند. اين پژوهش نشان مي دهد که عملکرد نقش نماهاي گفتماني در بافت داستانهاي شفاهي، از معنا و نيز عملکرد گفتماني معمول آنها در بافتهاي ديگر پيروي نمي کند. در واقع، آنها تنها به ادامه روند داستان کمک مي کنند. محققين در حوزه داستان گويي بر اين باورند که اين نقش نماها در آغاز و پايان داستان گويي، در سوق دادن شنونده به سوي تفسير درست داستان و نيز دنبال نمودن عناصر داستان، کمک بسزايي دارد. يافته هاي اين پژوهش بيانگر آن بود که با توجه به عامل سن، هيچ تفاوت بسزايي در کاربرد اين نقش نماها وجود ندارد. نکته قابل ذکر ديگر اين است که تمامي کودکان در همه گروه هاي سني عملکرد متفاوتي را در آزمون بازگويي داستان نسبت به آزمون توليد داستان با توجه به تعداد پاره گفتارها و نقش نماهاي گفتماني از خود نشان دادند.متن کامل اين مقاله به زبان انگليسي مي باشد، لطفا براي مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگليسي مراجعه فرماييد.لطفا براي مشاهده متن کامل اين مقاله اينجا را کليک کنيد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

محرابی ساری، ا. (1392). تحلیل کاربرد نقش نماهای گفتمانی در داستانهای کودکان فارسی زبان. پژوهش های آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی, 6(12), 162-176. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=279406



Vancouver : کپی

محرابی ساری ایران. تحلیل کاربرد نقش نماهای گفتمانی در داستانهای کودکان فارسی زبان. پژوهش های آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی. 1392 [cited 2022January26];6(12):162-176. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=279406



IEEE : کپی

محرابی ساری، ا.، 1392. تحلیل کاربرد نقش نماهای گفتمانی در داستانهای کودکان فارسی زبان. پژوهش های آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی, [online] 6(12), pp.162-176. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=279406.



 

 
بازدید یکساله 111 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی