برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1395 , دوره  9 , شماره  35 ; از صفحه 23 تا صفحه 42 .
 
عنوان مقاله: 

اولويت بصري ميدان ها شهري از منظر کاربران (نمونه موردي: ميدان هاي شهر همدان)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
 
چکیده: 

ميدان ها همواره به عنوان يکي از فضاهاي شهري موثر در شهرهاي کهن جهان و همچنين در ايران مطرح بوده اند که «حضور مردم از تمامي اقشار» در اين فضا اتفاق مي افتاد. اما در دوره هاي اخير به دليل ورود اتومبيل به شهرها، ميدان ها معناي گذشته خود را از دست داده اند و تنها به عنصري ترافيکي و در اختيار سواره ها تبديل شده اند. همين امر باعث شده تا در طراحي ميدان ها جديد، اصول زيبايي شناختي کنار گذاشته شود. آنچه که در تعريف جديد ميدان ها ديده مي شود، با تعريف گذشته ميدان ها فاصله بسياري دارد. در همين راستا، پژوهش حاضر قصد دارد که شناسايي عوامل زيبايي شناختي موثر در ادراک مردم از ميدان ها شهري را مورد بررسي قرار دهد. به همين منظور، سه ميدان شهر همدان که از نظر ويژگي هاي کالبدي، فرهنگي و اجتماعي با يکديگر تمايز دارند، انتخاب شد. روش اين پژوهش توصيفي- تحليلي بوده که با به کارگيري نرم افزار SPSS و با استفاده از روش آناليز واريانس يک طرفه، صورت گرفته است. نتايج اين پژوهش نشان مي دهد که دو عامل طراحي از پيش انديشيده شده و فرهنگ و اجتماع تاثير معناداري در ادراک زيبايي شناسانه از ميدان شهري توسط مردم خواهند داشت.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 309
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی