نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1395 , دوره  3 , شماره  4 ; از صفحه 80 تا صفحه 88 .
 
عنوان مقاله: 

سنجش و اولويت بندي نيازهاي والدين دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسايي توجه/ فزون کنشي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
 
چکیده: 
زمينه و هدف: اختلال نارسايي توجه/ فزون کنشي يک اختلال روان پزشکي است که در دوره کودکي ظاهر شده و از شايع ترين اختلال هاي دوران کودکي است. هدف از پژوهش حاضر سنجش و اولويت بندي نيازهاي والدين دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسايي توجه/ فزون کنشي است.روش: طرح پژوهش توصيفي از نوع پيمايشي است. جامعه آماري شامل تمامي والدين دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسايي توجه/ فزون کنشي شهرستان رشت در سال تحصيلي 1395-1394 بود که نمونه اي به حجم 120 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها از مقياس نيازهاي خانواده براي خانواده هاي ايراني (نصيري و ساماني، 1387) استفاده شد.يافته ها: نتايج آزمون فريدمن در سطح گويه ها نشان داد که مهم ترين نيازهاي والدين اين دانش آموزان به ترتيب عبارت اند از: نياز به امنيت و آرامش، دوست داشتن و اظهار عشق و علاقه اعضاء خانواده به هم، رابطه خوب و سرشار از عشق و علاقه بين والدين و فرزندان، و روابط گرم و صميمانه بين اعضاء خانواده. همچنين نتايج آزمون فريدمن نشان داد که به ترتيب مولفه هاي نياز کل خانواده، نيازهاي رواني- عاطفي، نيازهاي تربيتي- آموزشي، نيازهاي تفريحي- سرگرمي، نيازهاي مادي- اقتصادي، و نيازهاي سلامت جسمي داراي بيشترين اولويت بودند (P<0.001).نتيجه گيري: والدين کودکان مبتلا به اختلال نارسايي توجه/ فزون کنشي سطوح بالاتري از تنيدگي هاي رواني مربوط به والدگري را تجربه مي کنند و با توجه به نتايج اين پژوهش، طراحي برنامه مداخله اي مبتني بر نيازهاي شناسايي شده والدين کودکان مبتلا به اختلال نارسايي توجه/ فزون کنشي ضروري است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ابوالقاسمی، ع.، و رهبرکرباسدهی، ف.، و رهبرکرباسدهی، ا. (1395). سنجش و اولویت بندی نیازهای والدین دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. سلامت روان کودک (روان کودک), 3(4), 80-88. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=278922



Vancouver : کپی

ابوالقاسمی عباس، رهبرکرباسدهی فاطمه، رهبرکرباسدهی ابراهیم. سنجش و اولویت بندی نیازهای والدین دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. سلامت روان کودک (روان کودک). 1395 [cited 2022August08];3(4):80-88. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=278922



IEEE : کپی

ابوالقاسمی، ع.، رهبرکرباسدهی، ف.، رهبرکرباسدهی، ا.، 1395. سنجش و اولویت بندی نیازهای والدین دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. سلامت روان کودک (روان کودک), [online] 3(4), pp.80-88. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=278922.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 129 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی