4 SID.ir | رابطه ساده و چندگانه تئوري ذهن، خودتنظيمي هيجاني و سبک هاي دلبستگي (ايمن و ناايمن) با بي انضباطي در دانش آموزان دختر سال سوم دبيرستان هاي شهر اهواز

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

رابطه ساده و چندگانه تئوري ذهن، خودتنظيمي هيجاني و سبک هاي دلبستگي (ايمن و ناايمن) با بي انضباطي در دانش آموزان دختر سال سوم دبيرستان هاي شهر اهواز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* اهواز، دانشگاه شهید چمران اهواز
 
چکیده: 

پيش زمينه و هدف: بي انضباطي در مدارس يک پديده چندوجهي بوده که اثرات نامطلوب فراواني بر خشنودي معلم از کار و يادگيري دانش آموزان دارد. هدف پژوهش حاضر بررسي پيشايندهاي مهم تئوري ذهن، خودتنظيمي هيجاني و سبک هاي دل بستگي (ايمن و ناايمن) در بروز رفتار بي انضباطي ست.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر يک مطالعه توصيفي از نوع همبستگي بود. جامعه آماري اين پژوهش را دانش آموزان دختر سال سوم دبيرستان هاي شهر اهواز در سال تحصيلي 1393-1394 تشکيل داده اند. از اين جامعه تعداد 440 نفر به روش نمونه گيري تصادفي چندمرحله اي بر اساس جدول کرجسي و مورگان انتخاب شدند. به اين صورت که از بين نواحي چهارگانه آموزش وپرورش شهر اهواز سه ناحيه به صورت تصادفي انتخاب شدند. در گام هاي بعدي، از هر ناحيه 3 دبيرستان دخترانه و از هر دبيرستان سه رشته و از هر رشته تعدادي دانش آموز (تجربي 160 نفر، انساني 148 نفر و رياضي 132 نفر) به صورت تصادفي انتخاب شدند. ابزارهاي مورداستفاده در اين پژوهش شامل مقياس دل بستگي بزرگ سالان (
AAI)، پرسشنامه هوش هيجاني شرينگ، آزمون محقق ساخت بي انضباطي و آزمون ذهن خواني از طريق تصوير چشم (RMET) بودند
يافته ها: داده هاي پژوهش با استفاده از ضريب همبستگي و تحليل رگرسيون به روش ورود هم زمان و گام به گام مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج نشان داد که بين تئوري ذهن، خودتنظيمي هيجاني، سبک دل بستگي ايمن و ناايمن اجتنابي به عنوان متغيرهاي پيشايند با بي انضباطي رابطه اي معني دار وجود دارد. در ضمن نتايج نشان داد که بين خودتنظيمي هيجاني و سبک دل بستگي ايمن با بي انضباطي رابطه منفي معناداري وجود دارد. از نتايج قابل توجه اين پژوهش، وجود رابطه مثبت معنادار بين ذهن خواني و بي انضباطي ست. همچنين، نتايج تحليل رگرسيون به روش گام به گام نشان داد که سبک دل بستگي ايمن (
b=-0.57، P£0.001) از ميان متغيرهاي پيش بين بيشترين نقش پيش بيني کنندگي متغير بي انضباطي را داراست.
استنتاج: با توجه به نقش مهم متغيرهاي فردي و خانوادگي موثر در بروز رفتارهاي نامطلوب در دانش آموزان، پژوهش حاضر نشان داد که سبک دل بستگي ايمن بيشترين نقش را در بروز رفتار بي انضباطي نشان مي دهد که به تاثير بسيار زياد رابطه گرم و صميمي بين والدين و فرزندان اشاره مي کند. پيشنهاد مي شود به والدين درباره اثربخشي فراوان رابطه مطلوب و صميمي به همراه وجود قوانين استاندارد در خانواده آگاهي لازم داده شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 192
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی