4 SID.ir | پيش بيني سطح سلامت روان دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان بر اساس متغيرهاي جمعيت شناختي

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

پيش بيني سطح سلامت روان دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان بر اساس متغيرهاي جمعيت شناختي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی، دانشکده دانشور، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: دانشجويان رشته هاي علوم پزشكي به دليل مواجهه با محيط پرتنش و وجود عوامل تنش زا در تجارب آموزشي و باليني، از نظر ابتلا به اختلالات رواني جزء گروه هاي پرخطر محسوب مي شوند. با توجه به تاثير سلامت روان بر عملكرد فرد، مطالعه حاضر با هدف پيش بيني سطح سلامت روان دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان بر اساس متغيرهاي جمعيت شناختي انجام شد.
روش ها: در اين مطالعه توصيفي- همبستگي، 521 نفر از دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان شركت نمودند كه با روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوري اطلاعات، فرم اطلاعات دموگرافيك و پرسش نامه سلامت عمومي 28 سوالي (
General Health Questionnaire يا GHQ-28) بود. داده ها پس از جمع آوري با استفاده از آمار توصيفي و آزمون هاي Independent t، ANOVA و تحليل رگرسيون خطي چندگانه در نرم افزار SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: بر اساس نتايج تحليل رگرسيون، جنسيت با ضريب تعيين
9.6 درصد، بيشترين سهم را در پيش بيني سلامت روان دانشجويان ايفا كرد (ميانگين نمره اختلال سلامت روان در دختران بيشتر از پسران بود) و متغيرهاي جنسيت، تاهل، وضعيت سكونت، علاقمندي به رشته، شاخص توده بدني، شغل، وضعيت اقتصادي، استعمال سيگار و تحصيلات والدين نيز در مجموع، 30.1 درصد از واريانس سلامت روان دانشجويان را تبيين نمود (30.1=R2).
نتيجه گيري: با توجه به نتايج مطالعه حاضر، نزديك به نيمي از دانشجويان مورد مطالعه نمره بالاتر از نقطه برش را كسب كردند و مي توان اذعان داشت كه سلامت روان آنان در سطح پاييني قرار دارد. همچنين، عوامل جمعيت شناختي موثر بر سلامت روان دانشجويان قابل توجه بود. بنابراين، برنامه ريزي به منظور شناسايي دقيق عوامل موثر بر سلامت روان دانشجويان و كمك به ارتقاي آن ضروري به نظر مي رسد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 209
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی