برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

وضعيت مهارتهاي ارتباطي استادان دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه و نقش آن در ارزشيابي دانشجويان از آنان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ساختمان شماره 2، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی
 
چکیده: 

يکي از مشکلات دانشگاهها و مراکز آموزشي مساله ارزشيابي از فعاليت مدرسان آن است که عوامل مختلفي مي تواند بر آن موثر باشد. از آنجا که مشخص نيست مهارتهاي ارتباطي تا چه اندازه با ارزشيابي استادان توسط دانشجويان ارتباط دارد، اين پژوهش به منظور تعيين وضعيت مهارتهاي ارتباطي استادان و نقش آن در ارزشيابي آنان توسط دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه در سال 1377 انجام گرفت.
براي تعيين مهارتهاي ارتباطي، تحقيقي به روش توصيفي و براي تعيين نقش مهارتهاي ارتباطي در ارزشيابي دانشجويان بررسي هم گروهي صورت پذيرفت. ابزار تعيين مهارتهاي ارتباطي، پرسشنامه ارتباط سنج بود که پس از تعيين روايي محتوا، سازه و پايايي به صورت دو نيمه کردن سوالات و تعيين همبستگي به کار گرفته شد و براي ارزشيابي از فرمهاي رايج و متداول دانشگاه استفاده شد. 385 دانشجو به روش نمونه گيري تصادفي انتخاب شدند و مهارتهاي ارتباطي (کلامي و غيرکلامي) اساتيد و همچنين استادان با مهارتهاي ارتباطي مطلوب و گروه شاهد آنها (افراد داراي مهارتهاي ارتباطي نامطلوب)، از نظر دانشجويان تعيين، و با پيگيري بعدي با حداقل دو هفته فاصله وضعيت ارزشيابي استادان توسط آنها مشخص گرديد.
از نظر دانشجويان 60.4 درصد استادان داراي مهارتهاي ارتباطي مطلوب و 39.6 درصد داراي مهارتهاي ارتباطي نامطلوب بودند. 51.9 درصد استادان داراي عملکرد آموزشي مطلوب و بقيه داراي عملکرد آموزشي نامطلوب بودند. استادان زن و مرد عملکرد آموزشي (ارزشيابي) متفاوت داشتند. از مجموع ارزشيابي هاي مطلوب 62.3 درصد از دانشجويان، عملکرد آموزشي استادان مرد را مطلوب دانستند
(P<0.01) بين مهارتهاي ارتباطي استادان، مهارتهاي ارتباط کلامي و مهارتهاي ارتباط غيرکلامي با ارزشيابي استادان ارتباط وجود داشت (P<0.01). مهارت ارتباط کلامي و غيرکلامي در ايجاد ارزشيابي مطلوب بترتيب 9.5 و 4.5 برابر بود.
به نظر دانشجويان وضعيت مهارتهاي ارتباطي بيش از نيمي از اساتيد دانشگاه مطلوب بود و به طورکلي مهارتهاي ارتباطي در ارزشيابي (عملکرد آموزشي) استادان نقش دارد. تحقيق تجربي براي تعيين تاثير مهارتهاي ارتباطي (غيرکلامي و کلامي) در ارزشيابي توصيه مي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 187
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی