برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش مديريت شناختي رفتاري استرس بر کاهش استرس تحصيلي ناشي از انتظارات شخصي و انتظارات والدين در دانش آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* پژوهشکده خانواده درمانی، دانشگاه شهید بهشتی
 
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي مديريت استرس به شيوه شناختي - رفتاري بر کاهش استرس تحصيلي ناشي از انتظارات خود و والدين در دانش آموزان دختر سال اول دبيرستان که تحت تاثير استرس تحصيلي قرار داشتند، طراحي شده است. با استفاده از يک غربالگري اوليه، 250 دانش آموز سال اول دبيرستان از طريق پرسشنامه استرس انتظارات تحصيلي ارزيابي شدند. از اين تعداد، 85 دانش آموز بر اساس اکتساب نمرات 1 انحراف معيار بالاتر از ميانگين داراي استرس انتظارات تحصيلي بالا در نظر گرفته شدند که از بين آنها تعداد 54 نفر به صورت تصادفي ساده انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمايش قرار گرفتند. با استفاده از يک طرح آزمايشي پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل، گروه آزمايش طي 10 جلسه تحت شيوه هاي آموزش مديريت استرس به شيوه شناختي - رفتاري قرار گرفت، در حالي که در اين مدت گروه کنترل هيچ مداخله اي را دريافت نکردند. هر دو گروه در پيش آزمون و پس آزمون با استفاده از مقياس استرس تحصيلي ناشي از انتظارات خود و والدين مورد ارزيابي قرار گرفتند و نتايج با استفاده از آزمون تحليل کوواريانس چند متغيري تحليل شد. يافته ها نشان داد که بين دو گروه در پيش آزمون تفاوت معنادار وجود نداشت، اما آموزش مديريت استرس به شيوه شناختي - رفتاري در گروه آزمايش، نمرات استرس انتظارات تحصيلي را بطور معني داري کاهش داد. بنابراين برنامه آموزش مديريت استرس به شيوه شناختي - رفتاري مي تواند جزء برنامه هاي مداخلاتي در سطوح گروه هاي هدف و جمعيت عمومي مراکز مشاوره مدارس در نظر گرفته شود و از طريق کاهش استرس تحصيلي دانش آموزان به افزايش بهره وري محيط آموزشي کمک کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 330
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی