مشخصات مقاله عنوان نشریه: توانبخشي اطلاعات شماره: بهار و تابستان 1383 , دوره 5 , شماره 2-1 (مسلسل 17-16) ; از صفحه 16 تا صفحه 23 . عنوان مقاله: پذيرش دانش آموزان داراي اختلالات شنيداري توسط همسالان در مدارس تلفيقي و غير تلفيقي (عادي) نویسندگان: اديب سرشكي نرگس*, صالحپور يگانه آدرس: * چکیده: مقدمه: پژوهش حاضر به منظور تعيين ميزان پذيرش دانش آموزان داراي اختلال شنيداري توسط دانش آموزان عادي در مدارس تلفيقي و غير تلفيقي (عادي) انجام شده است. تحقيقات گوناگون نشان دادهاند عامل پذيرش دانش آموزان استثنايي توسط دانش آموزان عادي در موفقيت برنامه هاي تلفيقي يا فراگيرسازي(Inclusion) موثر مي باشد. مواد و روش تحقيق: روش پژوهش در اين تحقيق زمينه يابي مي باشد و براي توصيف ميزان پذيرش دانش آموزان نيمه شنوا از پرسشنامه(Acceptance Scale) استفاده شده است. نمونه هاي تحقيق شامل 323 دانش آموز عادي دختر و پسر كلاسهاي سوم، چهارم و پنجم دبستانهاي تهران بودند كه همكلاسي داراي اختلال شنوايي داشتند. اين نمونه ها بطور تصادفي از مناطق پنج گانه تهران انتخاب گشتند. همچنين اين پژوهش يک نمونه 65 نفري از دانش آموزان همين مقاطع تحصيلي را در مدارس غير تلفيقي جهت مقايسه مورد بررسي قرار داد. براي بررسي پايايي يا اعتبار، پايايي تقسيم به نصف اسپرمن – براون 82%+ بود همچنين ضريب آلفا 77%+ گزارش شد. در روش آزمون مجدد در دو موقعيت به فاصله سه هفته ضريب ثبات 68%+ بود. در اين تحقيق تاثیر جنسيت و نوع مدرسه (تلفيقي، غير تلفيقي يا عادي) بر ميزان پذيرش دانش آموزان داراي اختلال شنيداري مورد بررسي قرار گرفت.يافته ها: يافته هاي پژوهش در زمينه عامل جنسيت نشان داد كه در مدارس تلفيقي پذيرش دانش آموزان پسر بيشتر از دختران است و در مورد مقايسه ميزان پذيرش در مدارس تلفيقي و غير تلفيقي (عادي)، نتايج نشان دهنده ميزان پذيرش بالاتر در مدراس تلفيقي مي باشد.بحث و نتيجه گيري: همانطور كه از نتايج پيداست دانش آموزان نيمه شنواي مدارس تلفيقي از ميزان پذيرش بالاتري توسط همكلاسيها برخوردارند. اين برتري در مدارس تلفيقي بيانگر اين واقعيت است كه تجربه تماس و آشنايي با كودكي كه نيازهاي ويژه دارد مي تواند بر پذيرفته شدن اين دانش آموزان توسط دانش آموزان عادي اثر گذار باشد. محدوديتهاي اين پژوهش و كم بودن پژوهشها در اين زمينه ضرورت پژوهشهاي بيشتر بخصوص در زمينه مداخلات مناسب جهت افزايش پذيرش را آشكار مي سازد. کلید واژه: كودك استثنايي(Q3)كودك داراي اختلالات شنيداري (نيمه شنوا)(Q4)فراگير سازي(Q4)پذيرش(Q2)مدارس تلفيقي(Q2)اختلالات شنيداري(Q4) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: خطرپذیریفناوریخلاقیتنظام ملی نوآوری ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: پذيرش دانش آموزان كم توان جسمي توسط دانش آموزان عادي در مدارس تلفيقي شهر تهرانپذيرش همسالان از دانش آموزان داراي اختلالات حسي حركتي در مدارس تلفيقي و غير تلفيقي (عادي) شهر تهران مقايسه مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان كم شنوا در مدارس تلفيقي و استثناييمقايسه عملکرد تحصيلي و رفتاري دانش آموزان پسر کم شنواي مدارس استثنايي و تلفيقيتاثير برنامه آماده سازي بر ميزان پذيرش دانش آموزان عادي نسبت به دانش آموزان واجد اختلال حسي- حرکتي در مدارس فراگير و عادي مقالات همایشی مرتبط: مقایسه مدارس هوشمند و عادی از لحاظ ادراک شایستگی و عملکرد تحصیلیمقایسه مهارت های حرکتی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر و دانش آموزان بیش فعال همراه با نقص توجه با دانش آموزان عادیمقایسه مهارت مدیریت زمان و سرعت یادگیری دانش آموزان مدارس هوشمند و عادیرابطه بین معماری پویای درون مدارس با کیفیت زندگی تحصیلی دانش آموزان (مورد مطالعه؛ دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اصفهان)نوآوری در تدریس و نقش آن در آموزش دانش آموزان مقطع ابتدایی با مطالعه موردی دبستان پسرانه توحید شهرستان آشتیان ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 245 آخرین های بلاگ تکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notشماره گذاری خطوط در وردمعرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیم ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی