برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1395 , دوره  3 , شماره  2 ; از صفحه 31 تا صفحه 39 .
 
عنوان مقاله: 

مقايسه پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان ابتدايي مبتلا و غيرمبتلا به اختلال کاستي توجه و بيش فعالي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسی کودکان با نیازهای ویژه، دانشگاه تهران، تهران، ایران
 
چکیده: 
زمينه و هدف: اختلال کاستي توجه و بيش فعالي، يکي از شايع ترين اختلال هاي دوران کودکي است که مي تواند عملکرد و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را با مشکل روبه رو سازد. پژوهش حاضر با هدف مقايسه پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان ابتدايي با و بدون اختلال کاستي توجه و بيش فعالي در شهر تهران انجام شد.روش: طرح پژوهش حاضر، از نوع علي- مقايسه اي است. جامعه آماري شامل تمامي دانش آموزان ابتدايي آموزش و پرورش منطقه هفده شهر تهران بود که از اين ميان نمونه اي به حجم 160 دانش آموز ابتدايي در پايه هاي پنجم، چهارم و سوم (80 دانش آموز با اختلال کاستي توجه و بيش فعالي و 800 دانش آموز بدون اين اختلال) به شيوه نمونه گيري خوشه اي تصادفي انتخاب شدند. براي تشخيص اختلال مورد نظر در دانش آموزان، فهرست بررسي هجده سوالي اختلال کاستي توجه و بيش فعالي (غني زاده و جعفري، 2010) توسط معلمان تکميل شد. در اين پژوهش، ملاک پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در دو گروه با و بدون اختلال کاستي توجه و بيش فعالي، محاسبه ميانگين نمرات دروس فارسي، ديکته، رياضي و علوم در پايه هاي تحصيلي گذشته بود. به منظور تحليل داده ها از آزمون تي مستقل استفاده شد.يافته ها: نتايج به دست آمده نشان داد که پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مبتلا به اين اختلال نسبت به دانش آموزان بدون اين اختلال کمتر است (0.01>p). همچنين پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر با اختلال کاستي توجه و بيش فعالي در مقايسه با دانش آموزان پسر، بالاتر است (0.05>p).نتيجه گيري: به منظور پيشگيري از افت تحصيلي دانش آموزان ابتدايي مبتلا به اختلال کاستي توجه و بيش فعالي، شناسايي به موقع اين گونه دانش آموزان و اجراي راهبردهاي درماني مناسب براي آنها توصيه مي شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

به پژوه، ا.، و پرند، ا.، و امامی، ن.، و سیدنوری، س. (1395). مقایسه پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان ابتدایی مبتلا و غیرمبتلا به اختلال کاستی توجه و بیش فعالی. سلامت روان کودک (روان کودک), 3(2), 31-39. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=275797



Vancouver : کپی

به پژوه احمد، پرند اکرم، امامی ناهید، سیدنوری سیده زهرا. مقایسه پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان ابتدایی مبتلا و غیرمبتلا به اختلال کاستی توجه و بیش فعالی. سلامت روان کودک (روان کودک). 1395 [cited 2022January24];3(2):31-39. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=275797



IEEE : کپی

به پژوه، ا.، پرند، ا.، امامی، ن.، سیدنوری، س.، 1395. مقایسه پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان ابتدایی مبتلا و غیرمبتلا به اختلال کاستی توجه و بیش فعالی. سلامت روان کودک (روان کودک), [online] 3(2), pp.31-39. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=275797.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 762 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی