برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1394 , دوره  2 , شماره  2 ; از صفحه 10 تا صفحه 19 .
 
عنوان مقاله: 

ساختار عاملي و ويژگي هاي روان سنجي پرسشنامه شيوع قلدري (BPQ) در مدارس متوسطه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
 
چکیده: 

سابقه و هدف: قلدري پديده اي شايع در مدارس سراسر جهان مي باشد. بنابراين روا سازي ابزارهاي پرکاربرد در اين حوزه حائز اهميت است. هدف از پژوهش حاضر بررسي ساختار عاملي و ويژگي هاي روان سنجي پرسشنامه شيوع قلدري بود.
مواد و روش ها: طرح پژوهش حاضر توصيفي و از نوع مطالعات روان سنجي است. تعداد 400 نفر (200 دختر و 200 پسر) از بين دانش آموزان مدارس متوسطه شهر قم به روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند و پرسشنامه شيوع قلدري
(BPQ) و بهزيستي ذهني (جهت روايي واگرا) را تکميل کردند. براي تحليل داده ها از روش هاي تحليل عاملي، ضريب آلفاي کرونباخ و همبستگي پيرسون با استفاده از نرم افزارهاي SPSS-22 و AMOS-21 استفاده شد.
يافته ها: نتايج تحليل عاملي نشان داد که پرسشنامه از سه عامل اشباع شده و از شاخص هاي برازش مناسبي برخوردار است. بين شيوع قلدري با بهزيستي ذهني
(P£0.05, r=-0.10) و پيشرفت تحصيلي (P£0.01, r=-0.18) رابطه منفي و معني داري مشاهده شد. ضريب آلفاي کرونباخ براي کل پرسشنامه 0.81 و براي هر کدام از خرده مقياس ها شامل قلدري 0.81، قرباني 0.75 و نفع اجتماعي 0.70 به دست آمد که در سطح قابل قبول بودند.
نتيجه گيري: نسخه فارسي پرسشنامه شيوع قلدري در جامعه دانش آموزان، از خصوصيات روان سنجي قابل قبولي برخوردار است و مي توان از آن به عنوان ابزاري معتبر در پژوهش هاي روان شناختي استفاده کرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

اکبری بلوطبنگان، ا.، و طالع پسند، س. (1394). ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی پرسشنامه شیوع قلدری (BPQ) در مدارس متوسطه. آموزش و سلامت جامعه, 2(2), 10-19. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=275773



Vancouver : کپی

اکبری بلوطبنگان افضل، طالع پسند سیاوش. ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی پرسشنامه شیوع قلدری (BPQ) در مدارس متوسطه. آموزش و سلامت جامعه. 1394 [cited 2021October27];2(2):10-19. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=275773



IEEE : کپی

اکبری بلوطبنگان، ا.، طالع پسند، س.، 1394. ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی پرسشنامه شیوع قلدری (BPQ) در مدارس متوسطه. آموزش و سلامت جامعه, [online] 2(2), pp.10-19. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=275773.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 151 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی