برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

نقش مهارت هاي حل مساله در بروز رفتارهاي سالم و مثبت: ارائه و ارزشيابي الگوي مطلوب برنامه درسي مطالعات اجتماعي دبستان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: مهارت هاي حل مساله يکي از مهارت هايي است که در کاهش تعارض ها و مشکلات بين فردي و درون فردي نقش اساسي دارد. اين پژوهش با هدف ارائه و ارزشيابي الگوي مطلوب برنامه درسي مطالعات اجتماعي دبستان با تاکيد بر پرورش مهارت هاي حل مساله انجام شد.
مواد و روش کار: اين پژوهش کاربردي با روش تحقيق زمينه اي انجام گرفت. بدين منظور، ابتدا الگوي پيشنهادي برنامه درسي مطالعات اجتماعي دبستان با تاکيد بر پرورش مهارت هاي حل مساله در قالب عناصر برنامه درسي (هدف، محتوا، راهبردهاي ياددهي ـ يادگيري و ارزشيابي) ارائه شد. براي ارزشيابي الگوي پيشنهادي از نظر متخصصان برنامه درسي و معلمان دوره ابتدايي استفاده شد. به اين منظور، پرسشنامه اي محقق ساخته و در اختيار 45 متخصص برنامه درسي که به روش تمام شماري و 360 معلم دوره ابتدايي استان گيلان که به روش تصادفي خوشه اي به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند، قرار گرفت. داده ها با استفاده از آمار توصيفي (جدول فراواني و درصد) و آمار استنباطي (آزمون مجذور خي) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند
.
يافته ها: يافته هاي تحقيق نشان داد که بيش از 85 درصد متخصصان برنامه درسي و معلمان دوره ابتدايي، اهداف، محتوا، راهبردهاي ياددهي ـ يادگيري و روش هاي ارزشيابي الگوي پيشنهادي را مطلوب دانسته اند. همچنين، بين ديدگاه متخصصان برنامه درسي و معلمان دوره ابتدايي در مورد مطلوب بودن عناصر پيشنهادي در اين الگو تفاوت آماري معني دار وجود نداشت (
P>0.05).
بحث و نتيجه گيري: نتايج مطالعه نشان داد که ارتقاي سلامت روان دانش آموزان بايستي يکي از اهداف برنامه درسي مطالعات اجتماعي دبستان با تاکيد بر پرورش مهارت هاي حل مساله باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ابراهیم پورکومله، س.، و نادری، ع.، و سیف نراقی، م. (1395). نقش مهارت های حل مساله در بروز رفتارهای سالم و مثبت: ارائه و ارزشیابی الگوی مطلوب برنامه درسی مطالعات اجتماعی دبستان. پایش, 16(1), 39-51. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=275701



Vancouver : کپی

ابراهیم پورکومله سمیرا، نادری عزت اله، سیف نراقی مریم. نقش مهارت های حل مساله در بروز رفتارهای سالم و مثبت: ارائه و ارزشیابی الگوی مطلوب برنامه درسی مطالعات اجتماعی دبستان. پایش. 1395 [cited 2021July30];16(1):39-51. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=275701



IEEE : کپی

ابراهیم پورکومله، س.، نادری، ع.، سیف نراقی، م.، 1395. نقش مهارت های حل مساله در بروز رفتارهای سالم و مثبت: ارائه و ارزشیابی الگوی مطلوب برنامه درسی مطالعات اجتماعی دبستان. پایش, [online] 16(1), pp.39-51. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=275701.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 402 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی