5 SID.ir | بررسي خاستگاه ادبيات تعليمي منظوم و سير تطور و تحول آن در ايران
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي خاستگاه ادبيات تعليمي منظوم و سير تطور و تحول آن در ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهاقان
 
چکیده: 

ادبيات شاخصه هاي محتوايي و صوري خاصي دارد. ادبيات تعليمي نيز از اين قاعده مستثني نيست و از شاخصه هاي برجسته آن آموزش نکات اخلاقي و تربيتي به شيوه پند و اندرز است که در دايره اهداف رشد و تعالي انسان، خود يکي از حوزه هاي اخلاقي و تربيتي مهم و وسيع به شمار مي آيد. از سوي ديگر درون مايه هاي تعليمي و اخلاقي چنان با انواع شعر و ادب فارسي درآميخته است که هيچ يک از انواع ادبي را نمي توان يافت که از اين درون مايه ها جدا باشد؛ آنچه ادبيات تعليمي را شکل مي دهد، قصد و نيت صاحب اثر از تعليم و آموزش است بنابراين قلمرو پژوهش حاضر برخي از برجسته ترين آثار ادبيات تعليمي منظوم و خاستگاه تعليمي آن هاست. بر اين اساس مطالعه تاريخ ادبيات دوره شاعر، نوشته ها و سروده هاي او ثابت کرد ادب تعليمي خاستگاهي دوگانه دارد: مهم تر از همه من فردي شاعر است که اگر رشد يافته باشد و به من اجتماعي و گاه متعالي تر ارتقا يافته باشد، در رد گفتمان هاي منفي يا اثبات گفتمان مثبت جامعه به پند و اندرز مي پردازد. دوم گفتمان هاي غالب جامعه است که بر شاعر و شعر او تاثير مستقيم دارد بنابراين ادب تعليمي پيش از اسلام بازتاب حکومت استبدادي و نظام سلسله مراتبي حاکم بر جامعه ايراني است که روحياتي چون ترس و ارتباط يک طرفه و تک گويانه را ترتيب داده است و چون هنرمند در تعالي من فردي خود تلاش نکرده، همسو با گفتمان غالب جامعه آن روزگار که استيلاي نظام طبقاتي است، حرکت کرده است. بعد از اسلام به ويژه در سنايي و شاعران بعد از او شاعر در رد گفتمان غالب جامعه در گونه ادب تعليمي سخن گفته است که نشانه رشد يافتن من شاعر است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 384
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی