برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1395 , دوره  9 , شماره  34 ; از صفحه 111 تا صفحه 126 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير بازخورد به زبان بومي و رسمي بر پيشبرد خواندن و نوشتن دانش آموزان دوزبانه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران
 
چکیده: 

بازخورد هر گونه اطلاعاتي است که در مورد صحت و تناسب يک پاسخ ارائه مي شود. جهت تعيين تاثير بازخورد به زبان مادري و فارسي بر پيشرفت خواندن و نوشتن دانش آموزان دوزبانه (کردي- فارسي)، از دانش آموزان پسر پايه چهارم ابتدايي يک مجتمع آموزشي در شهرستان اشنويه، 45 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند. دانش آموزان در سه گروه مجزا قرار گرفتند: گروه آزمايشي اول که بازخورد به زبان مادري دريافت کردند، گروه آزمايشي دوم که بازخورد به زبان فارسي دريافت کردند و گروه کنترل که هيچگونه بازخوردي دريافت نکردند. به منظور جمع آوري داده ها، از يک آزمون پيشرفت تحصيلي که توسط محقق طراحي شده بود، استفاده شد. يافته هاي حاصل از تحليل کواريانس نشان دادکه ارائه بازخورد به زبان مادري تاثير معني داريي بر پيشبرد خواندن و نوشتن دانش آموزان دوزبانه دارد و بين گروه آزمايشي اول (که بازخورد به زبان مادري دريافت کردند) و گروه کنترل (که بازخورد دريافت نکردند)، تفاوت معني داريي مشاهده شد. اما بين گروه آزمايشي دوم (که بازخورد به زبان فارسي دريافت کردند) و گروه کنترل تفاوت معني داريي وجود نداشت. اين يافته ها نشان داد که ارائه بازخورد به زبان فارسي تاثير چنداني بر پيشرفت خواندن و نوشتن دانش آموزان دوزبانه نداشته است. بر اساس يافته هاي پژوهش حاضر مي توان گفت که ارائه بازخورد به زبان بومي به دانش آموزان دوزبانه مي تواند در بهبود عملکرد آنان موثر باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

افشاری، ع.، و صادقی، ن.، و هناره، ر. (1395). تاثیر بازخورد به زبان بومی و رسمی بر پیشبرد خواندن و نوشتن دانش آموزان دوزبانه. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی), 9(34), 111-126. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=275150



Vancouver : کپی

افشاری علی، صادقی ناهید، هناره رضا. تاثیر بازخورد به زبان بومی و رسمی بر پیشبرد خواندن و نوشتن دانش آموزان دوزبانه. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی). 1395 [cited 2021October25];9(34):111-126. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=275150



IEEE : کپی

افشاری، ع.، صادقی، ن.، هناره، ر.، 1395. تاثیر بازخورد به زبان بومی و رسمی بر پیشبرد خواندن و نوشتن دانش آموزان دوزبانه. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی), [online] 9(34), pp.111-126. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=275150.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 144 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی