نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1394 , دوره  8 , شماره  31 ; از صفحه 37 تا صفحه 48 .
 
عنوان مقاله: 

رابطه تنيدگي تحصيلي و کمک طلبي آموزشي با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
 
چکیده: 
اين پژوهش با هدف تعيين رابطه بين تنيدگي تحصيلي و کمک طلبي آموزشي با پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان انجام شد. جامعه آماري اين پژوهش همه دانش آموزان دبيرستان هاي شهرستان اروميه در سال تحصيلي 94-1393 بودند. براي انجام اين پژوهش 360 دانش آموز (210 دختر و 150 پسر) با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه تنيدگي تحصيلي و پرسشنامه کمک طلبي آموزشي را تکميل کردند. همچنين معدل سال گذشته به عنوان شاخص پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در نظر گرفته شد. داده ها با روش ضريب همبستگي پيرسون و رگرسيون چند متغيري تحليل شدند. يافته ها نشان داد که ميان تنيدگي تحصيلي و پيشرفت تحصيلي رابطه منفي و معني دار و ميان کمک طلبي آموزشي و پيشرفت تحصيلي رابطه مثبت و معني دار وجود داشت. همچنين ميان تنيدگي تحصيلي و کمک طلبي آموزشي رابطه معني داري وجود نداشت (p£0.01). تنيدگي تحصيلي و کمک طلبي آموزشي در يک مدل توانستند 13.7 درصد از واريانس پيشرفت تحصيلي را پيش بيني کنند. با توجه به بتاي استاندارد سهم تنيدگي تحصيلي در پيش بيني پيشرفت تحصيلي بيشتر از کمک طلبي آموزشي بود (b=-0.28). بنابراين پيشنهاد مي شود معلمان، مديران و برنامه ريزان به نشانه هاي متغيرهاي تنيدگي تحصيلي و کمک طلبي آموزشي توجه و بر اساس آن برنامه هاي مناسبي را براي بهبود پيشرفت تحصيلي دانش آموزان طراحي نمايند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

آرام فر، ر.، و زینالی، ع. (1394). رابطه تنیدگی تحصیلی و کمک طلبی آموزشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی), 8(31), 37-48. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=275086



Vancouver : کپی

آرام فر رسول، زینالی علی. رابطه تنیدگی تحصیلی و کمک طلبی آموزشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی). 1394 [cited 2022August18];8(31):37-48. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=275086



IEEE : کپی

آرام فر، ر.، زینالی، ع.، 1394. رابطه تنیدگی تحصیلی و کمک طلبی آموزشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی), [online] 8(31), pp.37-48. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=275086.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 693 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی