مشخصات مقاله عنوان نشریه: مرمت و معماري ايران (مرمت آثار و بافت هاي تاريخي فرهنگي) اطلاعات شماره: بهار و تابستان 1395 , دوره 6 , شماره 11 ; از صفحه 77 تا صفحه 88 . عنوان مقاله: تبيين و ارزيابي مولفه هاي موثر بر کيفيت فضاي دانشکده هاي معماري از ديدگاه دانشجويان مطالعه اي در دانشکده هاي معماري دانشگاه هاي تبريز، هنر اسلامي و آزاد تبريز نویسندگان: رحيمي ليلا*, قاسم زاده بهنام آدرس: * گروه معماری، دانشگاه تبریز چکیده: متاسفانه با گسترش کمي دانشکده هاي معماري، بعد کيفي فضاهاي آموزشي اين حوزه دچار بي توجهي شده است. بخش قابل توجهي از وضعيت نامطلوب معماري معاصر ايران به فضاي آموزش معماري مربوط مي شود. بنابراين سوالات اساسي اين است که فضاهاي آموزش معماري مقبول و مطلوب از نظر دانشجويان چه ساختار و ويژگي هايي دارد؟ آيا فضاهاي آموزش معماري کنوني واجد اين مقبوليت ها و مطلوبيت ها هستند؟ بنابراين هدف تحقيق، شناسايي متغيرهاي موثر بر کيفيت فضاي دانشکده هاي معماري است تا به اين طريق بتوان صورت بندي از منظر مخاطبان اين فضاها که دانشجويان معماري هستند؛ ارائه داد. تحقيق حاضر به لحاظ ماهيت، توصيفي- تجربي و به لحاظ هدف، کاربردي به شمار مي رود؛ که براي گردآوري اطلاعات لازم از تکنيک پيمايش در نمونه هاي موردي استفاده شده است.در مدل سازي معادلات ساختاري بين متغيرهاي پنهان تحقيق، عوامل کالبدي، عملکردي و ادراکي- معنايي به عنوان مولفه هاي کيفي فضاي آموزشي؛ و متغيرهاي رضايت و مقبول دانستن دانشکده معماري بر اساس معيارها و استانداردها به عنوان عوامل موثر در ترجيحات و ارزيابي دانشجويان که بخش ساختاري مدل را تبيين مي کنند، مورد بررسي قرار گرفتند. نتايج يافته ها نشان داد که از نظر دانشجويان، نکات ضعف دانشکده ها در زمينه معيار عملکردي مربوط به متغير تناسب بين فرم و عملکرد دانشکده، در زمينه معيار کالبدي شامل متغير واجد ارزش هاي معمارانه و در مورد معيار ادراکي- معنايي، متغير طراحي داخلي دانشکده مطرح گرديده است. از طرفي، نتايج تحليل رگرسيون چند متغيره در مدل ها نشان مي دهد که از ميان تاثيرات سه متغير عملکردي، کالبدي و ادراکي- معنايي بر ارزيابي کلي دانشجويان، متغير عملکردي بيشترين اثرگذاري را دارد. بنابراين، لزوم توجه به ويژگي تناسب فرمي و عملکردي در طراحي دانشکده هاي معماري از اولويت برخوردار است. کلید واژه: دانشکده معماري(Q2)مولفه هاي کيفي(Q2)مقبوليت(Q1)رضايت مندي(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: فقه سیاسیاقتداربیعتکارآمدیپرستاررضایت بیماررضایترضایتمندی ارجاعات: نقش تجربه با واسطه و تجربه محيطي در آموزش معماري معاصر ايران (بررسي موردي دانشجويان دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامي تهران در سال 86-85)مروري بر طرحواره ذهني دانشجويان و رشد آن در فرايند آموزش طراحي (كارگاه معماري طرح I) مدلسازي راهبردهاي ساختاري دانشکده معماري پرديس هنرهاي زيباي دانشگاه تهران با اقتباس از تجربيات گذشتهضرورت نظام منعطف آموزش معماري در راستاي پاسخگويي به چالش هاي جهاني و بومي پايداريديدگاه هنجاري هنرجويان رشته نقشه كشي معماري در مورد معماري و جايگاه آن: نمونه موردي شهر قمتجربه آموزش طراحي در مدارس معماريتاثير کيفيت معماري منظر پرديس دانشگاهي بر کاربرد آموزشي آن (تحليل کارکردي نظريه بازسازي تمرکز ذهني و مطالعه دانشجويان در فضاي باز)بررسي مطلوبيت فضاهاي باز محيط هاي دانشگاهي از نظر دانشجوياناستفاده از روايي گويي در آموزش معماريارائه مدلي براي تبيين پارامترهاي تاثيرگذار در معناي مکان در محيط هاي آموزشي نمونه موردي: مقايسه معناي مکان در دانشکده معماري و غير معماريآموزش سنتي معماري در ايران و ارزيابي آن از ديدگاه يادگيري مبتني بر مغز«معماري گروهي» حلقه مفقوده در آموزش طراحي معماري مقالات نشریه ای مرتبط: روش موردي در آموزش معماريارائه مدلي براي تبيين پارامترهاي تاثيرگذار در معناي مکان در محيط هاي آموزشي نمونه موردي: مقايسه معناي مکان در دانشکده معماري و غير معماريتاريخ آموزش طراحي معماري در دانشگاه شهيد بهشتي (دانشگاه ملي ايران)، مرحله تکوينمعماري اسلامي ايرانبازانديشي در آموزش درس «آشنايي با معماري معاصر» (در مقطع كارشناسي رشته معماري در دانشگاه هاي ايران) مقالات همایشی مرتبط: بازشناسی مسائل طراحی دانشکده های معماری با بهره گیری از اهداف آموزشی دانشکده های معماری برتر جهانعوامل موثر بر مکان یابی فضاهای آموزشی (مطالعه موردی: طراحی دانشکده هنر و معماری در مهاباد)معماری با خاکپژوهشی طراحانه در باب بررسی روند طراحی و فرم یابی پروژهی دانشجویی طراحی دانشکده هنر و معماری با رویکرد معماری ایرانی و نگاه به زمینهارزیابی مولفه های تاثیرگذار بر تعاریف معماری بومی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 947 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی