5 SID.ir | خوانش امام خميني (ره) از تربيت هنري
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

خوانش امام خميني (ره) از تربيت هنري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، بزرگراه شهید چمران، خ یمن، بلوار رشیدالدین فضل اله، میدان شهید شهریاری، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده الهیات و ادیان
 
چکیده: 

هدف: پرورش خلاقيت هنري، زمينه سازي براي توليد محتواي هنري همخوان با ارزشهاي اسلامي- ايراني و وسعت بخشي به ذائقه هنري، از اهداف تعليم و تربيت به شمار مي آيد. با توجه به آنکه يکي از اهداف بنيادين انقلاب اسلامي، اشاعه همه جانبه تربيت اسلامي در جامعه است، عنايت به تمامي ابعاد تربيت و از آن جمله تربيت هنري، امري بايسته اهتمام مي باشد. نظر به تاثيرگذاري وافر تربيت هنري بر ارتقاي فرهنگي کشور، تبيين خط مشي هاي ترسيم شده توسط بنيانگذار انقلاب اسلامي (ره)، ضرورت دارد.
روش: اين نوشتار با روش تحليلي- استنباطي، پس از تبيين موضوع «تربيت هنري» به عنوان يکي از موضوعات نوين در آثار فلاسفه تعليم و تربيت، اهداف، اصول و مباني تربيت هنري را در پرتوي آرا و نظريات امام خميني (ره) بررسي مي کند.
يافته ها: هنر به عنوان يک محتواي فرهنگي و يک ضرورت در روند تکامل اجتماعي، به برقراري رابطه معنادار ميان مفاهيم، تحول در ساختارهاي شناختي قبلي و انتقال يادگيري در بسترها و بافتهاي جديد مي پردازد. تربيت هنري به فرايند افزايش رشد مهارتهاي فکري و شناختي و توليد ايده هاي نوين گفته مي شود و يکي از مهم ترين کارکردهاي نظام آموزشي پيشرو به شمار مي آيد و به شکل گيري هويت فرهنگي، رفتارسازي در جامعه، هدايت افراد به سوي هنجارها و تکوين معرفتي منتقد مي انجامد.
نتيجه گيري: اخلاق محوري، دين مداري، استقلال فکري و توجه به مصالح ملي، از جايگاهي بنيادين در خوانش امام خميني (ره) از تربيت هنري برخوردارند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 113
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی